![]() | Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról |
Szüleinkkel való kapcsolatunkban gyermekek vagyunk, de gyermekünkkel szemben mi vagyunk a szülõk. Meg kell felelnünk a házastársi szerepnek, a munkahelyünkön az adott beosztásban fõnökként vagy beosztottként kell viselkednünk. És még sorolhatnánk. Nincs is ezzel baj, hiszen ha mindenhol önmagunk tudunk maradni, akkor semmiféle meghasonlást nem okoz ez. Az óvodáskorú gyermekek (és gyakran még a kisiskolások) kedvelt játéka a szerepjáték, amely mint a legtöbb játék, túlmutat saját határain...
A szerepjáték a gyerekek szabad játéka, amit úgy is nevezhetünk, hogy "mintha játék". Ebben õ választja a szerepet, nincs játékvezetõ, senki nem irányítja a játékát, az teljesen spontán alakul, éppen ezért lehetõséget ad a gyermeki lélekben játszódó folyamatok megismerésére. A gyerekek e játék közben saját élményeikbõl választják ki és játsszák el azt a szerepet, ami számukra fontos, amit követhetõ mintának, eljátszandó eseménynek, vagy megoldásra váró problémának tartanak. A leggyakoribb szerepek a családjátékban: anyuka-apuka és kisbaba, a családi életen kívül megélt szituációk eljátszásában: orvos vagy boltos, a mesék világából: tündér, király-királylány, és még rengeteg más.
A szerepjáték hatásai a gyermekre
- anya- ill. apaszerepbe bújva készülhet jövõbeni szerepére, egyben ki is próbálhatja a szülõi szerepet;
- kijátszhatja magából a feszültségeket (pl. testvérek közti konfliktus, új testvér érkezése, anya munkába állása, valakitõl elszenvedett igazságtalanság, stb.);
- szavakkal megfogalmazhatatlan érzéseit mutathatja meg;
- a büntetéstõl való félelem nélkül kiélheti vágyait, elfojtott érzelmeit, indulatait levezetheti (pl. a testvérére haragszik valami miatt, de tudja, hogy nem bánthatja õt, ezért inkább a játékbabát üti meg);
- bármilyen félelmet el- és kijátszhat, akár a másik szerepét felvéve (pl. ha fél a kutyától, a játékában lehet õ a kutya, ha fél a fogorvostól, belebújhat a fogorvos szerepébe);
- felnõtt szerepbe bújva részesülhet a legtöbb gyerek által áhított „felnõttek világából";
- segít a nehezen feldolgozható élményei feldolgozásában, segít a lelki egyensúly megõrzésében;
- ha valamilyen kellemes élmény érte, újra és újra eljátszva többször is átélheti azt (pl. állatkerti látogatás, nagyszülõkkel való találkozás).
Miben segíhet a szülõnek, nevelõnek?
Szülõként, pedagógusként hatalmas lehetõség ez a játékfajta számunkra, hiszen folyamatos visszajelzést kapunk a gyermekrõl: vágyairól, élményeirõl, társas kapcsolatairól, kommunikációs képességérõl, beszédfejlõdésérõl, mindenrõl, ami õt foglalkoztatja. Elég, ha tapintatosan figyeljük, hogy kivel és mit játszik.
Abban az esetben, ha érezzük, hogy gyermekünkkel „valami nincs rendben", de nem tudjuk az okát, csatlakozzunk játékába, hogy egy nyelvet beszélhessünk, és így jobban megértsük õt! A játék során együtt, a szereplõk adta lehetõségeket kihasználva dolgozhatjuk ki megoldási stratégiánkat az adott problémára.
Képességfejlesztõ hatása
A szerepjáték rendkívül sok képességet, készséget fejleszt egyidõben: a képzeletet, a kommunikációt, a konfliktuskezelést, a megfigyelést, a problémamegoldó képességet, a társas kapcsolatokat, az alkalmazkodást.
Segítségével a gyermek megtanul azonosulni másokkal, beleélni magát mások helyzetébe, gyakorolja az együttélés szabályait. Általánosságban elmondható, hogy az értelemre, az érzelemre, a teljes személyiségre jótékony hatással van.
Varázsláda...
A szerepjátékhoz használt eszközök rendkívül széles skálán mozognak: lehet komplett jelmez, de lehet jelképes is. Egy sapka, kendõ, táska, korona csodás átváltoztatásokra ad lehetõséget. A farsangi idõszak végén gondoljunk arra, hogy a farsangi jelmez néhány kellékét érdemes eltenni, mert az év más napjain is szívesen „átváltoznak" a gyerekek.
A mi családunkban egész évben „forgalomban van" a törpesapkák serege, a tengerlépõ cipõ, a boszorkány és a királylányruha, a királyi palást, ami néha varázslóköpeny, és még sok apróbb-nagyobb kellék, amik szinte mindennap elõkerülnek. Biztosítsunk helyet ezeknek az eszközöknek a gyermek játékai között, hogy bármikor szabadon bújhassanak vágyott szerepükbe!
A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2011. tavaszi (V. évf. 1.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2012-06-27.
'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete
Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás |
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »
Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »