Gyermekpszichológia | Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
     
óvoda hírek

óvoda hírek

óvoda hírek

Milyen halat adjunk és milyent ne a gyereknek? »
Rovat: Táplálkozás: egészségesen!
2018-12-07

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

 
óvoda hírek

Farsangi hagyományaink »

Farsang az óvodáinkban »

Kreatív Tavasz »

Farsangi jelmezek »

Farsangi ételek »

 
      Návay Mónika összes írása (14)



Návay Mónika, óvodapedagógus, fejlesztő- és gyógypedagógus

Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág

Sok gyermekről elmondható, hogy többször is sorban állt, amikor a bátorságot, talpraesettséget osztogatták, ugyanakkor legalább annyian vannak azok is, akik félénkek, visszahúzódóak és önbizalom hiánnyal küszködnek. A két pólus közti skála persze igen széles, és mindenki nagyjából tudja, saját csemetéje hol foglal azon helyet.

 

Előbbi csoportba tartozó gyerekek szülei többnyire büszkék és elégedettek, a szorongóbb, félénkebb lurkók viszont sok esetben találkoznak meg nem értettséggel, csalódottsággal szüleik, családjuk visszajelzései által. Mindenki azt szeretné, hogy gyermeke boldog, kiegyensúlyozott legyen és képessé váljon sokrétű kapcsolatokat kialakítani, érdekeit érvényesíteni a világban, amikor már nem fogjuk a kezét. Épp ezért nyugtalanító, ha azt látjuk, gyermekünk fél, szorong az új dolgoktól, a változástól, a próbatételektől, az emberektől. Feltesszük a kérdést: miért ilyen? Kitől örökölte?

Ne felejtsük el, hogy ő sosem tiszta apja, vagy tiszta anyja, ahogy a közhely mondja. Ő egyedi és megismételhetetlen, sajátosan szemléli a világot és a világlátása még csak nem is közelít a miénkhez. Az örökletes tényezők - amelyeknek a szerepe nem jelentős - és a világról szerzett benyomások együttesen teszik őt olyanná, amilyen. Mindebből következik, hogy nekünk szülőknek nagy szerepünk van gyermekünk egészséges önbizalmának kialakulásában, ahová az út a pozitív önértékelésen keresztül vezet. 

A család az elsődleges közeg az ő számára: anya, apa jelentik a világmindenséget az első hónapokban, években. Ahogyan mi látjuk őt, és amit ebből visszatükrözünk neki, épp olyannak fogja látni önmagát is, hiszen a mi igazunk megkérdőjelezhetetlen számára. Önértékelése a mi értékelésünkön keresztül alakul! Ne mulasszuk el minél többet dicsérni, amikor csak lehet.

A jó tetteket sokszor természetesnek vesszük, a rosszak mellett viszont sosem megyünk el szó nélkül, így mindig azt hangsúlyozzuk ki és erősítjük meg, ami nem kívánatos, ami zavar bennünket. Ha rászánunk, mondjuk egy hétvégi napot arra, hogy odafigyelünk, mennyi pozitív és mennyi negatív kritikát kap tőlünk gyermekünk, máris tetten érhető az arány. Igen, kellenek szabályok és elvárások, szükséges olykor a büntetés, jogunk van a dühünkhöz is, csak a szavakkal kell nagyon vigyáznunk, mert mély sebet ejthetnek. A dicséret viszont egy olyan eszköz a kezünkben, amely megerősíti benne a jót, és nem mellesleg pozitív érzelmekkel tölt fel minket is, őt is. Érdemes megfigyelni, egy-egy elismerő szó után mennyire tud szárnyalni a boldogságtól.

Fontos néha a külső tulajdonságait is kiemelni, hangot adni annak, mennyire szépnek/jóképűnek tartjuk őt, milyen csinosan áll rajta a ruha, mint egy igazi férfin/nőn stb… Az a kislány, aki apukájának kicsi hercegnője, felnőttkorában is önbizalmat, magabiztosságot sugárzó hercegnőként éli majd meg a nőiségét.

Hasznos, ha képességeit, jó tulajdonságait kihangsúlyozzunk, hogy ő is tisztában legyen velük és támaszkodhasson rájuk. Tanítsuk meg olyan stratégiákra, amelyeket a számára nehéz helyzetekben használni tud pl. visszaemlékszünk közösen arra, amikor valamitől nagyon félt és végül sikeresen helytállt, ez erőt adhat neki. Nagyon jó eszköz a humor is ahhoz, hogy  egy kicsit kiengedjen, kizökkenjen a feszült lelkiállapotból (Persze ne rajta nevessünk, hanem amitől tart, azt tegyük valahogyan, kellő fantáziával viccessé) Ha van egy kedvenc kis kabala, aminek varázserejében hisz, és ott lapul a zsebében, máris úgy érzi, nincs egyedül, van segítsége. Üljünk le mellé olykor, beszélgessünk vele saját problémáinkról, sikereinkről, félelmeinkről. Ne higgyük, hogy nem érdekli, vagy hogy nem érti. A fő üzenet eljut hozzá: bízunk benne, érdemesnek tartjuk arra, hogy felnőttes dolgokba is beavassuk és éreztetjük, mennyire hasonló érzelmeket élünk át, mint ő. Ezzel sokat könnyíthetünk kis lelkének terhén és a bizalmát is megnyerjük.

Fontos tehát, hogy azt érezze: szerethető és értékes ember. Próbáljuk elfogadni őt olyannak, amilyen. Igyekezzünk bátorítani próbálkozásaiban, a kihívások leküzdésében, de ne becsméreljük még ha számunkra érthetetlen is az, ahogyan bizonyos helyzetekre reagál. Pozitív önértékelésének sokat árthat, ha ilyenkor más gyereket hozunk fel példának vagy mások előtt korholjuk. Nem teszünk jót azzal, ha ráerőltetünk olyan viselkedésmódot, ami nem a sajátja. Ez nem is sikerülhet, viszont közben a velünk való kapcsolata sérül. És ez egyáltalán nem éri meg.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy félénk, kudarckerülő lurkónkat mindentől meg kell óvnunk, mert ez biztosan nem szolgálná hosszú távon az érdekeit. Sőt, kitartásra és önmaga legyőzésére kell ösztönöznünk, tudatnunk kell vele, hogy mi bízunk az ő sikerességében.

Fontos megjegyezni, hogy sok szülő maga is szorongó, aggódó alkat, ezzel észrevétlenül mintát ad, amellyel könnyedén azonosul a gyermek. Hogyan oldunk meg problémákat, miként reagálunk egy konfliktushelyzetben vagy mennyire vagyunk kitartóak és optimisták, ha nehéz feladatot kapunk? Ki tudunk-e állni önmagunkért vagy másokért, meg tudjuk-e védeni igazunkat ha arra van szükség? Ezt mind ellesi tőlünk.

Gyakran előfordul, hogy amikor gyermekünk valamilyen szituációba kerül pl. új közösséget kezd vagy egy megmérettetés előtt áll sokszor mi is újra átéljük saját gyerekkorunk nagyon hasonló élethelyzeteit és észre sem vesszük, mennyire elhatalmasodnak rajtunk emlékeink érzelmei. Érdekes tapasztalat az is, hogy az elsőszülött gyermekek közt több pl. a teljesítményszorongó, mint az utána következő testvérek körében, aminek oka lehet az anya aggodalma és megfelelési kétsége új szerepében. A második, sokadik testvérek már sokkal lazább, felszabadultabb szülőket kapnak. Nem véletlenül halljuk megannyiszor: „ó, harmadik gyerek, a jég hátán is megél!”

Este, miután elmondtuk a mesét, szánjunk rá még néhány percet arra, hogy beszélgessünk vele. Kérjük meg, hogy mondja el, milyen jó élmények érték, mi volt ami sikerült a mai nap folyamán, miért dicsérte meg az óvónéni vagy tanító néni, ki az akivel jót játszott stb…Biztosan talál legalább egyet, amire visszagondolva elégedetten merülhet álomba.

 „Lacira büszke lehet az oroszlán! Nem fél többé semmitől. Most már biztos, hogy pilóta lesz belőle.” (Marék Veronika: Laci és az oroszlán)

(L.E. Szerk. megj. Jól dicsérni is meg kell tanulni, mert nem biztos, hogy a generációk óta hozott minták alkalmasak egy egészséges lelkű gyermek felneveléséhez... Például, ha a gyermeket a nagymama úgy dicséri meg, mert szépen evett, hogy " most láttam először szépen/jól enni ezt a gyereket, kétszer is vett" - lehet, hogy többet árt, mint, ha nem szól egyetlen szót sem.... Sok könyvből el lehet sajátítani a jól dicsérés művészetét, én, ahogy már többször ajánlottam, a Hallgasd úgy, .... (Mazlish - Faber) című könyv Dicséret fejezetét ajánlom)

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2013-05-21



»  



'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Farsangi hagyományaink »

Farsang az óvodáinkban »

Kreatív Tavasz »

Farsangi jelmezek »

Farsangi ételek »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »