Nagycsoportos óvodásod van? Akkor már biztos Nálatok is egyre gyakrabban merül fel az iskolaválasztás és az iskolára való készülõdés kérdése. Az alábbiakban az iskolai nyílt napokról, a gyerekprogramokkal egybekötött „iskola-kóstolókról”, valamint a leendõ elsõs tanítók megismerésére szervezett nyílt tanítási órákról olvashatsz gyakorlati tudnivalókat.

Menjünk vagy ne menjünk?

Egyre több iskolában már évekre visszanyúló hagyomány a leendõ kisiskolások és szüleik számára megrendezésre kerülõ iskolai nyílt napok, amelyek remek lehetõséget nyújtanak arra, hogy az iskolát belülrõl is szemügyre vehessük. Ez kiemelten fontos akkor, amikor nincs még személyes tapasztalatunk az adott intézményrõl, pl. új lakóhelyre költöztünk, vagy elsõ gyermekünket iskoláztatjuk be.
Mindenképpen érdemes élni a lehetõséggel, hiszen ez nekünk szól! Az iskola által szervezett nyílt napok idõpontjáról és azok programjáról érdeklõdjünk idõben, nehogy tájékozatlanságunk végett maradjunk le róla.

Az iskolai nyílt napok több célt is szolgálnak:

  • Egyrészt jobban megismerhetjük az iskolát, annak atmoszféráját és mûködését.
  • Az iskolai nyílt napok alkalmával számos fontos információt is megtudhatunk a tájékoztatások során. De remek lehetõség lehet ez az ismerõs szülõkkel való beszélgetésre, tapasztalat-cserére is.
  • Sok esetben van lehetõség a leendõ elsõ osztályos tanítók megismerésére.
  • Gyermekünk számára is fontos mérföldkõ, hogy ez alkalommal még „kis vendégként” ellátogat leendõ iskolájába, ami így egyre kézzelfoghatóbb lesz számára.

Leendõ kisiskolásunkat vigyük-e magunkkal?

Az iskola-bemutatók elõtt érdeklõdjünk, hogy a programra várnak-e gyermekeket, lesz-e külön gyermekprogram, vagy ennek híján van-e lehetõség arra, hogy az iskola épületét gyermekünkkel együtt bejárjuk.
A legtöbb program gyermekek számára is nyitott, sõt, az egyre népszerûbb iskola-kóstolók éppen a gyermekeknek szólnak. Ennek keretében a leendõ kisiskolásokat csoportokat bontják, majd különféle játékos feladatokat kell végrehajtaniuk az iskola egyes részein. Ezáltal a gyermekek megismerhetik az iskolát belülrõl is, amíg a szülõk vagy hozzájuk csatlakoznak, vagy külön tájékoztatáson vesznek részt.

Más a helyzet azonban az iskolai nyílt órákkal, amelyek valójában a leendõ elsõs tanítók bemutató tanítása a szülõk felé. A nyílt órákon jellemzõen sok érdeklõdõ szülõ gyûlik össze, ami zsúfolttá teszi az osztálytermet. A szülõk többsége általában nem csak egy órára „ül be”, hanem egy vagy több tanítónak több óráját is meglátogatja. Ez fárasztó lehet egy kisgyermek számára, nem véletlen, hogy a nyílt tanítási órákra általában csak szülõket várnak.

S végül a legfontosabb: mit válasszunk?

A kérdés helyesen inkább: kit válasszunk? Sokkal fontosabb gyermekünk leendõ tanítójának személye, embersége, mint az, hogy adott iskolában milyen különórák vannak. A legtöbben a tanítónkra emlékszünk vissza, a vele kapcsolatos jó vagy rossz emlékekre, arra pedig már alig-alig, mi más is volt az iskolában. Nézzük az embert, és feltétlenül keressünk gyermekünk lelki alkatához, személyiségéhez valóban illõ pedagógust. Hiszen nem az a fontos, hogy decemberre vagy júniusra fog-e olvasni a lurkó, hanem az érzés, amit az iskolában tartózkodás kivált majd belõle.

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-02-19