Mozogjunk és élvezzük!

Az ősz és tél az állatvilágban is a visszahúzódás időszaka, magunk is érezzük, hogy legszívesebben az otthon melegében, forró teával üldögélnénk ilyenkor, szívesen szundítanánk egyet ebéd után, késő délutáni programjaink is nehézkesebben mennek sötétben.

Várjuk a karácsonyt, de főleg annak nyugodt, meghitt perceit, nem annyira az előtte való készülődést, kivéve, ha van rá elég időnk, hogy élvezzük is azt.

A gyerekeken is érezhető a változás, de mivel az ő energiájuk sokkal frissebb, aktívabb, hozzánk képest sokkal több eseményt és változatosságot igényelnek még ilyenkor is.
Nagyon fontos megtartanunk az egyensúlyt nyugalomba húzódás és mozgás között! Van-e csodásabb egy hétvégi napnál, amikor megindulunk a nagy hóban, szánkózunk, hógolyózunk, hóembert építünk és felszabadultan nevetünk egész délelőtt, majd a nagymamánál vagy egy fogadóban, talán egy kályhának támaszkodva forró levest ebédelünk, mielőtt még egy kis ideig tovább élveznénk a nappali világosságot?

Nem mindegy  a ruházat!

Aggodalmunk, hogy a szép napnak betegség lesz a vége, a megfelelő előkészületekkel csillapítható. Hideg, de tiszta időben, néhány alapelv szem előtt tartásával egyik családtag sem fog ágynak dőlni. Elsődleges szempont az öltözködés! Szükséges egy jó kabát, dzsekinadrág, meleg kiegészítők: sapka, sál és kesztyű, valamint legfőképpen egy jó cipő. A jó cipő vízhatlan, és nagyon meleg. Ha a lábfej meleg marad, a vese is meleg, az egész testünk az, és nem fenyeget felfázás.

Hosszú idő alatt természetesen a legjobb ruhában is átfázhatunk, ezért nagyon jó, ha ismerjük gyermekeink határait. Meg kell oldanunk, hogy meleg helyre húzódhassunk, mire elfáradnak, amikor már nem szaladgálnak teljes erőbedobással, vagy mire érezzük, hogy kihűlt a kezük, látjuk, hogy fáznak. Sok kirándulóhelyen van büfé, ahol egy fél óra ücsörgés, és egy forró kakaó csodás alkalom a felmelegedésre.

A mozgás élmény, az őszi levelek és gesztenyék között vagy hóban való játék pedig igazi különlegesség. A lurkók még az esőt is élvezik, bizonyára sokan a szülők közül is emlékeznek micsoda szabadság volt gumicsizmában ugrálni a pocsolyákba! Sose fosszuk meg ettől gyermekeinket! Sőt, ha a kicsi nem felszabadult, nem mozdul mellőlünk egy séta alkalmával, lelkesítsük mi magunk, szaladjunk vele, ne feledkezzünk meg róla, hogy játszani jó!

Kezelés helyett megelőzés – táplálkozással

A betegségek elkerülésének érdekében mindig figyeljünk oda a táplálkozásra. A család étrendje legyen sokszínű, sok ízű. Érdemes utánajárni, hogy mely ételek milyen vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok, hogy ne kelljen kapszulákkal pótolnunk a hiányosságokat. Napjainkban egyre több diéta és táplálkozási tanács lát napvilágot, ne feledjük azonban, hogy egészséges ember esetében nincs ártalmas élelmiszer, csak nem megfelelő arányok. (Természetes nem minden élelmiszer, amiről azt állítják.)

A táplálkozásban további fontos szempont az étel elkészítésének és elfogyasztásának hangulata. Ha vidáman főzünk, szívvel-lélekkel, majd csak az ételre figyelve, minden érzékünkkel, élvezettel táplálkozunk, akkor tökéletes alapokat nyújtunk szervezetünk számára, hogy csodálatos munkáját elvégezze, és az ételből egészséges testet építsen számunkra.

Ha az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy véljük, gyermekünk hajlamos a megfázásra, légúti betegségekre, gyengéd módszerekkel immunrendszerét is támogathatjuk. A csipkebogyó finom C-vitamin forrás, akár teaként is, ha nem forrázzuk le a termést, hanem hideg vízben fél napig áztatjuk, majd fogyasztás előtt kicsit melegítjük. A természetes vitaminfogyasztás mellett segítenek a kasvirágból (echinacea), grépfrút magból vagy homoktövisből készült termékek. Homeopátiás orvoshoz is fordulhatunk, hogy idejekorán, megelőzésre ajánljon megfelelő szert a családtagoknak.

Frányó Zsófia, természetgyógyász, kineziológus, pedagógus írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2010-12-06