Az Õszi évszak vége felé átalakul a természet. A gyermek fokozatosan megtapasztalja, hogy a nappalok rövidebbek lesznek – a levegõ hûvösebb lesz, a madarak elvándorolnak – a virágok elhervadnak, a falevelek lehullnak – minden kopár lesz.

A természetben az elmúlás ideje egyben az az idõ, amikor az ember mindinkább maga felé fordul, magához tér. A gyermeknek is lehetséges, ha jól vezetik, hogy egyre jobban önmaga felé forduljon. Ezáltal nyugodtabb lesz, csendesebb, képessé válik mélyebb tapasztalatokra és kifejezésekre.

Az õszi témánkban arra törekedtünk, hogy a gyermeknek egy teremtõ, alkotó világképet mutassunk be. A föld gyümölcsöt ad, hagyja, hogy minden növekedjen és érjen. Ehhez a teremtõ világképhez kötõdik a hervadás, a halál. Mindaz, ami ezen a földön megjelenik, egyszer majd eltûnik.

A következő játékos gyakorlatokat alkalmazzuk most Halottak napja elõtt:

Fogalmi tapasztalatok

Leírás:

  • A gyerekek körben ülnek. Egy letakart kosárban különbözõ tárgy van: pl. egy kõ, egy fadarab, egy papírdarab, egy terítõ, egy gesztenye, fenyõtoboz, stb.
    A gyerekek egyenként megtapogathatnak egy tárgyat, majd magukhoz vehetik.A gyerekek egymás után leejthetik a tárgyakat. Nézzük, hogyan esnek le.
    A gyakorlatot megismételjük úgy is, hogy a gyerekek behunyják a szemüket és amelyik gyermeket megérintem, az leejti a tárgyat. Hallgatjuk behunyt szemmel a zajt, amit a tárgy elõidéz. A gyerekek hangszerekkel érzékeltetik a tárgyak esését. Úgy rakjuk vissza a kosárba a tárgyakat, hogy ne essenek.

Célok:

  • A tapintási gyakorlatok fejlesztik az érzõképességet és a dolgokkal való bánásmódban óvatosságra vezetik a gyermeket.
  • Megfigyelési képesség megnyilvánulásai: a gyerekek észreveszik, hogy milyen különbözõ képen esnek le a különféle tárgyak és hallják, ahogy a földre huppannak.
    Az óvónõ megfigyelheti, hogy milyen különbözõ képen élik át a gyerekek a tárgyak esését.
  • Ez a gyakorlat a gyermekben a dolgok iránti finom bánásmódot ébreszti fel.

Asszociációs gyakorlatok

Leírás:

  • A gyerekek megismételik a játékot a tárgyak esésével. Arra kérem a gyermeket, hogy mutassa el a kezével, hogy hogyan esik le a tárgy.
    Pl. Hogyan esik le a kõ? Hogyan esik le a terítõ? Hogyan esik a labda?
    Végül testükkel is eljátszódják a tárgyak esését.
    Beszélgetés keretében megpróbálom megmagyarázni, miért esnek le a dolgok? Ezáltal mi megy végbe?Megfigyeljük az összetört tárgyakat:
    Pl. tükör – üveg, váza – játék, vagy egy kép egy síró gyermekrõl
    Különféle eseteket említhetünk, mint pl.:
    – egy halott madár, amelyre rátaláltak,
    – egy baleset, amelyet egy gyermek átéltTapintatos kérdéseket tehetünk fel:
    – Mire gondolsz?
    – Mire emlékeztet téged?

Célok:

Megfigyelési folyamat

Leírás:

  • A gyerekekkel a parkba megyünk és megfigyeljük a levelek hullását, a fákat, az elhervadt, elszáradt virágokat. Leveleket gyûjtünk.

Célok:

  • A külsõ gyakorlatokban a gyermek érzékenyebbé válik az intenzív megfigyelésre.
  • Új kérdések ébrednek benne.

Képzeleti gyakorlatok

Leírás:

  • Arra törekszem, hogy a természetben tapasztalt jelenségeket újból átéljék.
    Felszólítom õket, hogy becsukott szemmel, gondolatban sétáljanak és a szép tarka fákra gondoljanak.Ha úgy érzem, hogy a gyerekek képesek ebben a nyugalomban tartózkodni, kérhetem, hogy meséljenek arról, amit látnak bensõleg.
  • A bensõ képeket igyekszem a gyermekben elmélyíteni, mialatt a köv. mondom:
    A fa magas. Széles koronája van.
    Mély gyökere van. A levelei színesek.
    Levelei ragyognak mint az arany.
    Reszketnek, rezegnek, amikor a szél fújja.
    Néha elválik a fától egy-egy levél.
    Forog és pereg. Repül.
    Hagyja, hogy vigyék, hogy a szél vigye.
    Leesik a földre. A szél tovább sodorja.
    Majd megáll a földön. Felcsavarodik.

Célok:

  • Összpontosítási gyakorlatok: sok nyugalmat és összeszedettséget vesz igénybe.
  • Elképzelések ébrednek fel a gyermekben, emlékek válnak élõvé és belsõ képek keletkeznek.

Azonosulás

Leírás:

  • Egy kosárban teszem a gyerekek által szedett faleveleket, és a kosarat a kör közepére rakom.
    A gyerekek lefekszenek a földre és behunyják a szemüket.
    Minden egyes gyerek fölött leengedek egy levelet. Amikor a gyermek érzi, hogy a levél rá hullott, kinyithatja a szemét.
    A gyerekek megfigyelik a levelet, megtapogatják, hallgatják a recsegését, amely mozgatása közben keletkezik.
    Megkérdezem:
    Honnan jön? Miért hagyta el a fát?
    Hova akar menni?
    Ha a levél beszélni tudna, mit mondana nekünk?
    A gyerekek kezükkel játszódják a levél hullását.
    A csoport figyeli valamelyik gyermek mozgását, majd utánozza.A gyerekek eljátszódják, ahogyan egy fa növekszik, kiszélesíti koronáját, mélyen a földbe gyökerezik, a szélben lengedezik.
    A fákat megszemélyesítõ gyerekeknek leveleket adok a kezükbe. A gyerekek egymás után elengedhetik a leveleket. Õk figyelik és hallgatják a levelek hullását.
    A játékot zenei aláfestéssel is megismételhetjük.

Célok:

  • A földnek a tapasztalata éber lesz: a gyermek a föld egy darabjának érzi magát.
  • A gyerekeket arra ösztönözzük, hogy érzéseiket kimondják és azonnal azonosuljanak a levéllel.
    Azonosulási folyamat intenzivitása
    A gyermek bekapcsolódik a csoportba és a csoport hozzákapcsolódik az egyes gyermekhez.
  • A játék által a „lenni és elmúlni” mint teljességet tapasztalják meg.

Eutonia gyakorlatok

Leírás:

  • A gyerekeket arra szólítom, hogy saját testükkel játszódják el a levelek hullását.
    Amíg egy hangszer hangját hallják, addig foroghatnak, mozoghatnak a földön, tovább gurulhatnak.
    Amikor a hangszer elhallgat, mozdulatlanul feküsznek, lassan összecsavarodnak, kemények és durvák lesznek.
    Elmúlnak. A föld magába fogadja õket.

Célok:

  • Leesni -Annak begyakorlása, hogy a földre hagyatkozunk
  • A gyermeknek haláltapasztalatban lesz része és azt átéli

Kifejezési gyakorlatok

Leírás:

  • Alakítás
    Színes kartonból kivágott ágakat és leveleket használunk.
    A gyakorlat felépítése:
    A gyerekek hallgatják a hanglétrát és a kezükkel mutatják a hangmagasságokat.
    A hanglétra hangjára kiraknak 8 pálcikát valamilyen formába (létra, nap, stb.)
    Kirakják az alakjukat a haglétra fordított megszólaltatásában is.
    Arra kérem õket, hogy a hanglétra hangjára egy fát rakjanak ki.
    Egy további hanglétrára kiraknak 8 levelet a fára.
    Fordítva szólaltatom meg a hanglétrát és akkor lehullnak a levelek.

Célok:

  • A magasat és mélyet a lenni és elmúlnival hoztuk kapcsolatba.

 

Nagy Enikő (Krisztina nővér), óvodavezető írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-10-29