Aktívan előidézi a csapatszellem megélését: rendkívül fontos közösségépítő hatása van. Korunk individualista értékrendje sokszor megnyilvánul a játékokban is, ez pedig sokkal inkább a kollektív szemléletmódra épít, és mélyíti el a gyermekben.

A választás, a döntéshelyzet, amely egy gyermek korának előrehaladtával egyre fontosabbá, és gyakoribbá válik mind fejleszthető a játékidő alatt. A kauzalitás megértésére és a kombinációs készségek fejlesztésére szintén szabad, biztonságos terepet nyújt. Ezek olyan készségek, amelyekre a hétköznapi élet során egyre inkább hagyatkoznia kell.

A Szülinapi meglepetés nevű társasjáték a népszerű Bogyó és Babóca rajzfilmsorozat tematikájára, grafikájára, és szereplőire épül.
Már címe is figyelemfelkeltő, hiszen a gyermekek egyik kedvenc ünnepe a születésnap, amelyhez csupa pozitív érzelem társul részükről: az izgalom, a készülődés, a vágyott és megkapott ajándékok, maga az ajándékozás öröme, evés, ivás, zene stb.
A születésnapi meglepetés pedig egyszerre sugall izgalmat, és generál aktivitást, közös mókát, játékot, különleges eseményeket jósol számukra.

A játék kooperatív társasjáték, a cél, hogy a szereplők közül mindenki előbb odaérjen Baltazár, az ünnepelt házához, hiszen ekkor tud teljesülni a meglepetés.
Ehhez fontos megértetni a játékosokkal, hogy itt nem külön-külön, mint önálló entitás versenyeznek, állandó, saját bábukkal, hanem folyamatosan másik szereplő bőrébe kell bújniuk. A játék célját fontos tudatosítani bennük, rákérdezni, hogy mindenki számára világos-e. Célszerű annak érdekességét kiemelni, hogy itt most együtt, mindannyian Baltazárért versenyeznek, egyedül őt kell megelőzni, egymásnak nem ellenfelei, hanem csapattársai.

Megfigyeléseim alapján, a 4-5 éves korosztálynak, akik még a műveletek előtti szakaszban vannak a kognitív fejlődés tekintetében, – tehát kevésbé képesek absztrahálni, a látottaktól elvonatkoztatni – több időbe telik a játékszabály megértése. Ezzel együtt érdeklődést kelt bennük, tehát menet közben, kellő türelemmel fogékonnyá tehetők erre.

A játék több szempontból rendhagyó egy hagyományos, lineáris szerkezetű társasjátékhoz képest:

A társasjáték eszközei

Két dobókockát használ

  • színes dobókockával dob először a játékos, ez határozza meg, hogy melyik bábuval fog lépni az adott körben. A kocka tartalmaz egy csillag jelű mezőt, ha ezt dobja valaki, akkor szabadon eldöntheti, hogy melyik színt választja.
  • számozott dobókockán 1-től 3-ig mozognak az értékek, amely szintén szokatlan lehet elsőre a gyermekek számára, hiszen a nagyobb értékek: 4-es, 5-ös, 6-os hiányoznak. Ez kissé alááshatja a kezdeti motivációt, hiszen kevésbé lendületes az elején a haladás, valamint kimarad a 6-os dobás esetén megszokott eufória.:)

Összességében a két dobókocka használata izgalmas, és rendhagyó, a gyermeket arra készteti, hogy egyszerre több nézőpontot is figyelembe vegyen: szín és a szám kombinációja. Viszont némileg lassítja az egész dinamikáját, amit 4 játékos esetén aktívabb, mozgékonyabb, vagy könnyebben elterelhető, figyelemzavaros gyermekek nem biztos, hogy minden esetben élveznek.

A játék bábúi

  • A bábuk a szereplők képével ellátott, eltérő színű korongok: a korongok használata nagyon praktikus, fejleszti a finommotorikát, akár csipeszfogással ér hozzá, akár valamelyik ujjával csúsztatja.

Kellékek: furfangkorongok és akció szimbólumok

  • A furfangkorongok és az akciókat jelképező figurák formai szempontból előnyös kialakításúak, hiszen lapos, ovális formájuk miatt szintén kedvezően hatnak a finommozgásokra – megérinteni, elhelyezni őket a pályán csak összehangolt szem-kéz koordinációval lehetséges. Érintésük szintén precizitásra ösztökéli a gyermekeket.

A társasjáték pálya

  • A pályán használt színvilág feltűnő, vonzó, az egyik mezőről a másikra történő váltások jól követhetőek (hullámvonal, patak, falevelek). A színek, a minták és a figurák kavalkádja miatt azonban elsőre kevésbé áttekinthető, és több játék kell ahhoz, hogy a gyermek az egészet egységben észlelje.
  • Érdekessége, hogy két pályarendszer található rajta, a hosszabb, kacskaringós pályán Baltazárnak kell haladnia, aki mindig eggyel kevesebbet lép, mint, amennyit a játékosok dobtak. A többiek pedig a rövidebb úton haladva tudják gyorsabban elérni a célt.

A játék felépítése és ennek pszichológiai hatásai:

Azáltal, hogy a játékosok minden dobásnál más szereplővel lépnek, változatosságot biztosít számukra, nézőpontváltásra készteti őket, hiszen minden alkalommal újra kell detektálniuk a pozíciójukat, és az új bábu helyzetében a legoptimálisabb döntést hozni.

Ez a szerepváltás könnyebben megy 6 éves kor felett, amikor már a kognitív fejlődés konkrét műveleti szakaszában tartanak, mert ekkor képesek a tárgyakat és a cselekvéseket fejben összerakni, sorba rendezni, szétválasztani. Ezek a műveletek azért konkrétak, mert a bennük részt vevő tárgyak és események jelenlétében hajtódnak végre.

Egyrészt fontos, hogy végig szem előtt tartsák, hogy a játék abban az esetben ér véget sikerrel, ha nem lépnek Baltazárral egy mezőre, tehát, ha mindenki előbb beér a szülinapi helyszínre. A 7-8 év alatti generációban ezt a játék folyamán célszerű többször is tudatosítani, mert a színvilág, a figurális háttér, és a sok kellék könnyen elvonhatja a figyelmüket az egész lényegéről.

Sok olyan izgalmas elemet tartalmaz, amely az egész játék során újabb logikai összefüggés megértését igényli a gyermek részéről. Még egyszer hangsúlyozom, hogy egyszerre több szempontot kell mérlegelniük, amely intenzív kombinációs készséget, az adott helyzetben kauzalitás megértését igényli. Pl. Csillag dobása esetén választhat, hogy melyik bábuval lép. Ehhez egyszerre kell átlátnia a bábuk pozícióit, és kognitív térképet kell alkotnia az egész tábláról. A rögzített információt össze kell vetnie Baltazár pozíciójával. Stratégiát kell alkotnia, amely során számba veszi az alternatívákat: melyik bábu választása a legcélravezetőbb? Döntését valamennyi játékos előtt fel kell vállalnia, hiszen egy aktuális rossz választással, az egész csapat kudarcát idézheti elő. Pusztán ez az egy helyzet szemlélteti, hogy a játék során a logikai gondolkodás, figyelem, a vizualizációs képességek, a memória, az önbizalom fejlődik.

A játék során a résztvevők számtalan döntéshelyzetbe kerülnek, amelyeket a furfangkorongok, mozgó akciók, fix akciók mezői aktívan indukálnak.
A furfangkorongok optimális kihasználása újabb kihívás elé állítja a játékosokat, hiszen a fentiekhez hasonló mentális erőfeszítésre készteti. Egyrészt a korongok és egyéb akciómezők által felvázolt új szabályok megértése, feldolgozása, helyzethez illesztése is komoly intellektuális feladat, másrészt a játék megengedi a korongok szabad választását, ezzel szintén döntéshelyzetre kényszeríti a játékost.

Miért ajánlható?

A játékszabály újszerű, sok lehetőséget, meglepetést, élményt rejt magában a gyermekek és a felnőttek számára is. A fent említett számtalan készség fejlesztésén túl aktívan előidézi a csapatszellem megélését: rendkívül fontos közösségépítő hatása van. Korunk individualista értékrendje sokszor megnyilvánul a játékokban is, ez pedig sokkal inkább a kollektív szemléletmódra épít, és mélyíti el a gyermekben.
A választás, a döntéshelyzet, amely egy gyermek korának előrehaladtával egyre fontosabbá, és gyakoribbá válik mind fejleszthető a játékidő alatt. A kauzalitás megértésére és a kombinációs készségek fejlesztésére szintén szabad, biztonságos terepet nyújt. Ezek olyan készségek, amelyekre a hétköznapi élet során egyre inkább hagyatkoznia kell. A játék fejleszti a kommunikációt, a konszenzus készséget, az együttműködést, jól szemlélteti az adott korosztály véleményalkotási folyamatát. Ezáltal külső szemlélőnek, pedagógusnak, szülőnek, fejlesztőnek is információkkal szolgál a gyermek kognitív képességeiről.

Kinek ajánlható?

Összességében, a 6-12 éves korosztály tudja igazán kiaknázni a játék adta lehetőségeket, de felnőttek számára is élvezetes szórakozást biztosít, különösen csapatépítő jellege miatt. A 10 év alatti gyermekek mellé hasznos lehet egy felnőtt moderátor jelenléte, aki néha elsimítja a konfliktusokat, vagy segít számukra értelmezni a helyzetet.

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-10-16