Játékok, gyakorlati tanácsok, hogyan segítsük elő gyermekink jobb térbeli tájékozódását.

Testséma fejlesztés

A testséma fejlesztésről hallhatunk legtöbbször, mivel az iskolába készülő gyermekről feltételezzük, hogy a testkép és a testfogalom már megfelelő, de ez mégis gyakran hiányos, bizonytalan. Legtöbb esetben a három területet (testtudat, testfogalom, testséma) összefoglalóan csupán testséma fejlesztésnek nevezik.
A gyermek saját térbeli helyzetének (testsémájának) tudatosítása teszi lehetővé a fent? lent, jobb?bal irányok megkülönböztetését. Amennyiben ezekben bizonytalanság jelentkezik, nemcsak az olvasásban és írásban léphetnek fel problémák, hanem a számolási műveletek elsajátítása is nehézségekbe ütközhet.
A tünetek jelentkezhetnek akár a balról jobbra való írás és olvasás folyamatosságában, akár az iránytartásban, sorvezetésben, a betűk, számok, műveletek felcserélésében.

Játékok – a testséma fejlesztésére

Méhecske játék

Hol szúrt meg? Egy kis játékméhecskével megérintjük valahol a gyermeket. A gyermeknek meg kell mondania és mutatnia, hol szúrta meg a méhecske. Ha már jól megy, végezhetjük bekötött szemmel is.

Irányok gyakorlása

  • Szökdelés előre-hátra, jobbra-balra.
  • A bekötött szemű gyereket irányítjuk előre, hátra, jobbra, balra vezényszavakkal egy adott cél felé, különböző akadályok kikerülésével.
  • Párosítsanak a gyerekek bal és jobb kesztyűket, cipőket, papírból készült kezeket és lábakat. Számos gyermekmondókát tudunk mozdulatokkal kísérni, amelyek mind a testkép és testséma kialakulását segítik elő.

 

A fenti cikket a LurkóVilág felkérésére Oláh Andrea, logopédus írta.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. nyári (IV. évf. 2. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-07-27.