Kiss Györgyi, gyógypedagógus, logopédus 

A Vadmentõk c. társasjáték új kiadása igazi afrikai környezetben játszódik: a játékosoknak az elejtett vadakat kell élőhelyükre visszajuttatni. Az út azonban kalandos. Találkozhatunk segítõ karavánokkal, vagy éppen fõ ellenségünkkel, az orvvadásszal.

A játék oldala itt érhető el: Vadmentők >

A játék tematikája

A Vadmentõk társasjáték afrikai környezetbe ültetett, dobás-lépés alapon felépített, 2-4 játékos által játszható táblás társasjáték. Már a játék doboza elénk tárja ezt a varázslatos világot: szafari ruhába öltözött gyerekek, mellettük Afrika változatos élõvilága, a sarokban pedig az ellenséges orvvadász jelenik meg.
A témaválasztás idõszerû kérdésre, az afrikai vadakat veszélyeztetõ vadorzásra hívja fel a gyerekek figyelmét, amelyre a játék során a játékosok adnak megoldást. A Vadmentõk feladata, hogy a foglyul ejtett állatokat megfelelõ élelemmel ellássák és visszavezessék õket a megfelelõ élõhelyre. És arra sem árt felkészülni, ha orvvadásszal találják magukat szembe.

A tásasjáték eszközei

Játéktábla

  • A játéktábla tovább vezet minket Afrika varázslatos élõvilágába. A játéktér négy jellegzetes afrikai élõhelybõl áll: az õserdõbõl, a szavannából, a sivatagból és a Nílus menti mocsaras területbõl. Az élõhelyeken az afrikai állatok (oroszlán, zebra, orrszarvú, gorilla, krokodil) is megjelennek, akiket a játék során a megfelelõ helyre kell visszajuttatni.

Bábuk és kártyák egy tartóban

A játék nem hagyományos társasjáték bábukat tartalmaz, hanem kis kártyán jelennek meg a vadmentõk képei, amit egy laptartó mûanyag talpba helyezve állíthatunk fel.

  • A vadmentõk igazán helyes, szafari ruhába öltözött gyerekek. A játékosok két fiú és két lány figura között választhatnak.
    A kedves megjelenítéssel a gyerekek könnyen azonosulnak, ami tovább növeli a játék varázsát.
  • A játékot szervezetté és gördülékennyé teszi a mûanyag talpú tartó, melybe nem csak a saját vadmentõ figuráját helyezi, hanem a tartóban a figura elé tûzhetõ a menteni kívánt állat képe és az állatnak megfelelõ élelem képe, melyet az út során lehet begyûjteni és az egész „csomaggal” együtt haladni.
  • A gyermekek szívesen rakosgatnak, gyûjtenek képeket, kártyákat, ezekkel szívesen manipulálnak, ez a lehetõség változatossá teszi a játékot. A kisebb gyermekek a kártyák azonos színébõl, a színkód alapján egyértelmûen látják, hogy melyik figura tartozik hozzájuk, hogy melyik állatot „mentik” és annak milyen élelemre van szüksége.
  • A kártyalap hátránya viszont, hogy óvatosan kell a talpba beállítani, hogy a kartont fedõ fólia ne sérüljön.

A játékosokat segítõ kellékek: karavánkártyák

  • A játék során a vadmentõk segítõi a karavánok, akikkel karavánmezõre lépve találkozhatunk. Õk minden alkalommal egy segítõ eszközt ajándékoznak a játékosnak. Ez lehet a haladást gyorsító kártya (hajó, repülõ, autó), vagy egy bilincs, amivel a orvvadászt foghatjuk el.

A fõ ellenség: orvvadász kártyák

  • A játékban az orvvadász is megjelenik. Vele az orvvadász mezõre lépve találkozhatunk. Megfelelõ segítõkártyával legyõzhetjük õt, ellenkezõ esetben õ rabolja el már megszerzett élelmünket, vizünket, vagy éppen autónkat.

Afrika? Akkor a vízrõl sem szabad megfeledkeznünk!

  • Erre szolgál a vizes tömlõ kártya, amit kutaknál szerezhetünk, és a nyerés egyik feltétele.

A játék felépítése és szabályai

  1. A játék kezdetekor mindenki megkeresi saját táborhelyét, amit különböző színû sátrak jelölnek ki a táblán. A kiszabadításra váró állatok a táborok mellett tanyáznak, ezeket is az egyes játékosok színei jelölik.
  2. A játékosoknak először is el kell dönteniük, hogy melyik állatot viszik magukkal. Egyszerre két kártyán vihetnek (vagyis két kártyát állíthatnak maguk elé a talpba). De vigyázat, mert útközben még szükség lehet élelem és víz felvételére! Ilyenkor a játék gördülékenységét szolgálja, hogy a játékosok a kártyákat kivehetik és a mezőn hagyhatják, majd később visszatérve ugyanott felvehetik.
  3. A játék során hagyományos dobókockával dobnak a játékosok, majd lépnek. Az útvonalválasztás viszont szabad!
  4. A játékot felpezsdítik a gyorsított haladást lehetővé tevő kártyák, amiket a karavánmezőre lépve kaphatunk. Az autókártya megduplázza a dobásainkat, a kisrepülőgéppel átszelhetjük a sivatagot, a Níluson meg lehajózhatunk. Így gyorsabban haladhatunk állatainkkal!
  5. Utunk során – csapdával jelölt mezőre lépve – találkozhatunk az állatok fő ellenségével is, az orvvadásszal. Ilyenkor, ha van a nálunk bilincs (szintén a karavánoktól szerezhető kártyalap), akkor az orvvadászt magunk elé állítva a vadőrhöz vihetjük és egy élelem és egy autókártya a jutalmunk. Ha viszont nincs bilincsünk, akkor az orvvadász megszökik előlünk és valamit el is rabol tőlünk: élelmet, vizet vagy éppen autót.
  6. A játék végén az nyer, akinek minden állata élelemmel együtt visszakerült az élőhelyére, aki rendelkezik tartalék vízzel és visszaért a táborhelyére.
    A játékszabály a társasjáték mellékletében található jól szerkesztett formában, képekkel illusztrálva.

A játék fejlesztő hatásai

  • A játék során megelevenedõ afrikai élõhelyek jó alkalmat adnak a beszédfejlesztésre, szókincsbõvítésre, miközben környezetismereti tudásra is szert tehetnek a játékosok. Játékba ágyazva tanulja meg a gyermek az állatoknak megfelelõ élelem kiválasztását (oroszlánnak antilop, zebrának fû, orrszarvúnak cserjeág, gorillának gyümölcs, krokodilnak gnú). A nagyobb gyermekek fogalmat alkothatnak a táplálékláncról is.
  • A tárgyi ismeretek mellett morális tanítása meseszerûvé teszi a játékot. Hiszen melyik gyermek ne szeretne Afrikába utazni, és ott veszélyeztetett állatoknak segíteni!
  • A mechanikus „dobok-lépek-kiütlek” társasjáték helyett a játékos megválaszthatja saját útirányát, de a szabályok betartására is tanít: az ösvényrõl nem szabad a vadonban letérni! Egy játékos egyszerre csak egy vizes tömlõt vihet magával. Az útra tett vizes tömlõt bármelyik arra járó vadmentõ felveheti.
  • A szabad útvonalválasztás egyben jó alkalom a téri relációk meghatározására, fejleszti a stratégiai gondolkodást és döntéshozásra ösztönöz: Merre menjek? Mit vigyek?
  • A Vadmentõk társasjáték elõrelátásra és gondoskodásra tanít: vizet kell biztosítani a visszaútra isaz állatokat élelmezni kell, gondolni kell az esetleges veszélyekre: orvvadászokkal is találkozhatunk!
  • A segítõk is megjelennek a karaván képében. Szerencsés, aki velük találkozik.

Figyelemre méltó ez a legkisebb részletekig kidolgozott, igényes grafikai munkával megtervezett, esztétikus, stílusos forma- és színvilágú játék, mely hiányt pótol a társasjátékok tucat-sablon világában. Örömmel ajánljuk ezt a szép és érdekes játékot öt éves kortól az egész családnak!

A játék oldala itt érhető el: Vadmentők >

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2013-09-26