Kalandra fel: Vadmentőkkel irány Afrika!

Vadmentők társasjáték

Kiss Györgyi, gyógypedagógus, logopédus 

A Vadment?k c. társasjáték új kiadása igazi afrikai környezetben játszódik: a játékosoknak az elejtett vadakat kell élőhelyükre visszajuttatni. Az út azonban kalandos. Találkozhatunk segít? karavánokkal, vagy éppen f? ellenségünkkel, az orvvadásszal.

A játék oldala itt érhető el: Vadmentők >

A játék tematikája

A Vadment?k társasjáték afrikai környezetbe ültetett, dobás-lépés alapon felépített, 2-4 játékos által játszható táblás társasjáték. Már a játék doboza elénk tárja ezt a varázslatos világot: szafari ruhába öltözött gyerekek, mellettük Afrika változatos él?világa, a sarokban pedig az ellenséges orvvadász jelenik meg.
A témaválasztás id?szer? kérdésre, az afrikai vadakat veszélyeztet? vadorzásra hívja fel a gyerekek figyelmét, amelyre a játék során a játékosok adnak megoldást. A Vadment?k feladata, hogy a foglyul ejtett állatokat megfelel? élelemmel ellássák és visszavezessék ?ket a megfelel? él?helyre. És arra sem árt felkészülni, ha orvvadásszal találják magukat szembe.

A tásasjáték eszközei

Játéktábla

  • A játéktábla tovább vezet minket Afrika varázslatos él?világába. A játéktér négy jellegzetes afrikai él?helyb?l áll: az ?serd?b?l, a szavannából, a sivatagból és a Nílus menti mocsaras területb?l. Az él?helyeken az afrikai állatok (oroszlán, zebra, orrszarvú, gorilla, krokodil) is megjelennek, akiket a játék során a megfelel? helyre kell visszajuttatni.

Bábuk és kártyák egy tartóban

A játék nem hagyományos társasjáték bábukat tartalmaz, hanem kis kártyán jelennek meg a vadment?k képei, amit egy laptartó m?anyag talpba helyezve állíthatunk fel.

  • A vadment?k igazán helyes, szafari ruhába öltözött gyerekek. A játékosok két fiú és két lány figura között választhatnak.
    A kedves megjelenítéssel a gyerekek könnyen azonosulnak, ami tovább növeli a játék varázsát.
  • A játékot szervezetté és gördülékennyé teszi a m?anyag talpú tartó, melybe nem csak a saját vadment? figuráját helyezi, hanem a tartóban a figura elé t?zhet? a menteni kívánt állat képe és az állatnak megfelel? élelem képe, melyet az út során lehet begy?jteni és az egész ?csomaggal” együtt haladni.
  • A gyermekek szívesen rakosgatnak, gy?jtenek képeket, kártyákat, ezekkel szívesen manipulálnak, ez a lehet?ség változatossá teszi a játékot. A kisebb gyermekek a kártyák azonos színéb?l, a színkód alapján egyértelm?en látják, hogy melyik figura tartozik hozzájuk, hogy melyik állatot ?mentik” és annak milyen élelemre van szüksége.
  • A kártyalap hátránya viszont, hogy óvatosan kell a talpba beállítani, hogy a kartont fed? fólia ne sérüljön.

A játékosokat segít? kellékek: karavánkártyák

  • A játék során a vadment?k segít?i a karavánok, akikkel karavánmez?re lépve találkozhatunk. ?k minden alkalommal egy segít? eszközt ajándékoznak a játékosnak. Ez lehet a haladást gyorsító kártya (hajó, repül?, autó), vagy egy bilincs, amivel a orvvadászt foghatjuk el.

A f? ellenség: orvvadász kártyák

  • A játékban az orvvadász is megjelenik. Vele az orvvadász mez?re lépve találkozhatunk. Megfelel? segít?kártyával legy?zhetjük ?t, ellenkez? esetben ? rabolja el már megszerzett élelmünket, vizünket, vagy éppen autónkat.

Afrika? Akkor a vízr?l sem szabad megfeledkeznünk!

  • Erre szolgál a vizes töml? kártya, amit kutaknál szerezhetünk, és a nyerés egyik feltétele.

A játék felépítése és szabályai

  1. A játék kezdetekor mindenki megkeresi saját táborhelyét, amit különböző szín? sátrak jelölnek ki a táblán. A kiszabadításra váró állatok a táborok mellett tanyáznak, ezeket is az egyes játékosok színei jelölik.
  2. A játékosoknak először is el kell dönteniük, hogy melyik állatot viszik magukkal. Egyszerre két kártyán vihetnek (vagyis két kártyát állíthatnak maguk elé a talpba). De vigyázat, mert útközben még szükség lehet élelem és víz felvételére! Ilyenkor a játék gördülékenységét szolgálja, hogy a játékosok a kártyákat kivehetik és a mezőn hagyhatják, majd később visszatérve ugyanott felvehetik.
  3. A játék során hagyományos dobókockával dobnak a játékosok, majd lépnek. Az útvonalválasztás viszont szabad!
  4. A játékot felpezsdítik a gyorsított haladást lehetővé tevő kártyák, amiket a karavánmezőre lépve kaphatunk. Az autókártya megduplázza a dobásainkat, a kisrepülőgéppel átszelhetjük a sivatagot, a Níluson meg lehajózhatunk. Így gyorsabban haladhatunk állatainkkal!
  5. Utunk során – csapdával jelölt mezőre lépve – találkozhatunk az állatok fő ellenségével is, az orvvadásszal. Ilyenkor, ha van a nálunk bilincs (szintén a karavánoktól szerezhető kártyalap), akkor az orvvadászt magunk elé állítva a vadőrhöz vihetjük és egy élelem és egy autókártya a jutalmunk. Ha viszont nincs bilincsünk, akkor az orvvadász megszökik előlünk és valamit el is rabol tőlünk: élelmet, vizet vagy éppen autót.
  6. A játék végén az nyer, akinek minden állata élelemmel együtt visszakerült az élőhelyére, aki rendelkezik tartalék vízzel és visszaért a táborhelyére.
    A játékszabály a társasjáték mellékletében található jól szerkesztett formában, képekkel illusztrálva.

A játék fejlesztő hatásai

  • A játék során megelevened? afrikai él?helyek jó alkalmat adnak a beszédfejlesztésre, szókincsb?vítésre, miközben környezetismereti tudásra is szert tehetnek a játékosok. Játékba ágyazva tanulja meg a gyermek az állatoknak megfelel? élelem kiválasztását (oroszlánnak antilop, zebrának f?, orrszarvúnak cserjeág, gorillának gyümölcs, krokodilnak gnú). A nagyobb gyermekek fogalmat alkothatnak a táplálékláncról is.
  • A tárgyi ismeretek mellett morális tanítása meseszer?vé teszi a játékot. Hiszen melyik gyermek ne szeretne Afrikába utazni, és ott veszélyeztetett állatoknak segíteni!
  • A mechanikus ?dobok-lépek-kiütlek” társasjáték helyett a játékos megválaszthatja saját útirányát, de a szabályok betartására is tanít: az ösvényr?l nem szabad a vadonban letérni! Egy játékos egyszerre csak egy vizes töml?t vihet magával. Az útra tett vizes töml?t bármelyik arra járó vadment? felveheti.
  • A szabad útvonalválasztás egyben jó alkalom a téri relációk meghatározására, fejleszti a stratégiai gondolkodást és döntéshozásra ösztönöz: Merre menjek? Mit vigyek?
  • A Vadment?k társasjáték el?relátásra és gondoskodásra tanít: vizet kell biztosítani a visszaútra isaz állatokat élelmezni kell, gondolni kell az esetleges veszélyekre: orvvadászokkal is találkozhatunk!
  • A segít?k is megjelennek a karaván képében. Szerencsés, aki velük találkozik.

Figyelemre méltó ez a legkisebb részletekig kidolgozott, igényes grafikai munkával megtervezett, esztétikus, stílusos forma- és színvilágú játék, mely hiányt pótol a társasjátékok tucat-sablon világában. Örömmel ajánljuk ezt a szép és érdekes játékot öt éves kortól az egész családnak!

A játék oldala itt érhető el: Vadmentők >

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2013-09-26

Szerzői jogok

A LurkóVilág.hu honlapon megjelent írásokat a LurkóVilág felkérésére írták gyermekértő szakemberek, óvodapedagógusok és szülők.
Azok átvétele, másolása, más portálon való megjelenítése csak előzetes hozzájárulásunkkal lehetséges. 
Szerkesztőségünk elérhetősége: lurkovilag@lurkovilag.hu

További írások, amik érdekelhetnek!