mindent-a-helyere kellermayerUgye ismerős helyzet, amikor a szanaszét heverő játékokat szeretnénk gyermekeinkkel a helyére pakolni – pakoltatni? Szülői tapasztalat, hogy a rendrakás akkor megy könnyedén, ha közösen és játékosan végezzük. Ezt a helyzetet teremti elénk a Keller&Mayer játékok egyik idei újdonsága, a Mindent a helyére c. társasjáték.

A játék tematikája

A Mindent a helyére c. társasjáték a gyermekek mindennapjaihoz közelálló szituációra épül: a rendrakásra. Már a játék dobozának színes, kedves képe is felkelti a kisgyermekek érdeklődését, egyúttal pozitív példát mutat, ahogy Peti büszke igyekezettel viszi játékait a helyére. De miként is zajlik a játék?

A játék folyamán különböző színű és formájú építőkockákat kell a megfelelő formájú nyílásig eljuttatnunk, majd oda bedobnunk. Ezzel a „helyére tettük” az adott építőkockát, melyért jutalomkorong jár. Az a játékos nyer, aki több jutalomkorongot szerzett, vagyis több építőkockát tett a helyére.

A társasjáték eszközei és azok használatának szabályai

Egyedi játéktábla

  • A játéktábla 7×7-es négyzethálóból épül fel, amelyen nincs előre megszabott útvonal, amelyen haladnunk kell, hanem annak bármely négyzetére szabadon léphetünk (vízszintes/függőleges irányban, mindig szomszédos mezőkön haladva).
  • A játéktábla érdekessége a háromdimenziós megoldás: a kissé megemelt játéktábla a játék dobozában stabilan rögzül. Az emelt játéktábla alatti térbe pottyannak a helyére vitt építőkockák, amelyek a játék végén a tábla megdöntésével vehetik újra elő. Ez a megoldás rendezett körülményt biztosít végig a játék folyamán.

Bábuk – az építőkockák, amelyeket a helyére kell tennünk

  • A játékban a hagyományos bábuk helyett különböző színű (sárga, kék, zöld) és különböző formájú (kör, háromszög és téglalap alapterületű) kis építőkockákkal lépnek a játékosok. Ezek azok a játékok, amit a játék során a helyükre kell vinni, vagyis a megfelelő formájú lyukba bedobni. A játék akkor ér véget, amikor a játéktábla üres lesz, vagyis minden építőkockát bedobtunk a megfelelő nyílásba.

Szín- és számkocka határozza meg a lépéseket

  • Egyedivé és változatossá teszi a játékot, hogy a színek nem tartoznak egy játékoshoz sem, hanem a színkockával való dobás határozza azt meg, hogy az adott körben az adott játékos éppen melyik színű kockával léphet. Az már a játékos szabad döntése,
    hogy az adott színen belül milyen formájú építőkockával lép.
  • A lépések számát a számkocka határozza meg, a lépés iránya viszont szintén szabadon megválasztható (egyenesen haladhat, átlósan nem).

A kétfajta kocka együttes használata a gyermekek számára még érdekesebbé teszi a játékot. A játék dobás-lépés szabálya a hagyományos játékoktól eltérő módon nagy szabadságot enged a játékosoknak (szabad útvonal, szabad formaválasztás). Ez a játék dinamikáját, változatosságát mindvégig fenntartja, folyamatos döntéshozatalra ösztönözve a játékosokat, míg végül minden kocka a helyére nem kerül.

Jutalomkorongok

  • Jutalomkorongot kap, akinek sikerült egy építőkockát a helyre tenni, vagyis bedobni a megfelelő nyílásba. A játék végén az lesz a nyertes, aki a legtöbb jutalomkorongot gyűjtötte össze – vagyis aki a legtöbb építőkockát „pakolta el”.

A játék során a gyerekeknek nagyon tetszettek az ismerős játékokat ábrázoló jutalomkorongok. Eleve szívesen gyűjtögetnek képeket, így örültek annak is, amikor a játék folyamán újabb játékkorongokkal gazdagodott a gyűjteményük!

Memóriakorongok

  • A játék nagyobbak számára újabb kihívást is rejt – az õ esetükben lesz szükség a memóriakorongok alkalmazására. Ha valamelyik játékos a színkockával nem színt, hanem csillagot dob, akkor két memória-korongot (egy szín és egy formakorongot) kell húznia. A húzott szín és forma határozza meg ebben az esetben azt, hogy melyik építőkockával kell lépnie.

A lépés után a memóriakorongokat vissza kell fordítanunk a helyükre. Érdemes azonban megjegyezni a helyüket, mert ha legközelebb mi dobunk csillagot, akkor nagyobb eséllyel indulunk! Így a memóriakorongok valójában játék-a-játékban: amelyik játékos pontosabban és hamarabb jegyzi meg az egyes memóriakorongok helyét, az nagyobb eséllyel nyer a társasjátékban is.

Mindent a helyére társasjáték kicsiknek – MEGNÉZEM!