Leendő elsős gyermekeink életében az első iskolatáska vásárlása igazán nagy élmény! De milyen táskát válasszunk, hogy az tartósan szolgálja gyermekünk biztonságát és egészségét? Tíz pontban összegyűjtöttük a fő szempontokat, amiket tartsunk szem előtt!
1. Válasszuk a hagyományos, két vállon viselhető modellt!
Gyermekeink egészsége szempontjából fontos, hogy a hagyományos, két vállon viselhető iskolatáskát válasszunk, amelyekből már szerencsére rengeteg divatos kivitel található! Ez a táskakialakítás segíti, hogy a teher egyenlő módon oszoljon meg a két váll között, így nem okoz ferde tartást, gerincferdülést.
2. A hátrész kialakítása kövesse a gerinc vonalát!
Táskavásárláskor az iskolás gyerek mindenképpen próbálja fel a táskát! Figyeljünk arra, hogy a hátrész kövesse a gerincoszlop vonalát. Ez azért fontos, hogy a megpakolt táska viselete se okozzon görnyedt testtartást.
3. Legyen a vállpánt széles, párnázott és állítható!
Olyan táskát válasszunk, amelyiknek széles a vállpántja, ez ugyanis nagyobb felületen osztja el a terhet.
Fontos, hogy a gyermek méretéhez és ruházatához könnyen igazítható is legyen a pánt. Ez nem csak a kényelmes viselet miatt fontos, hanem a gerincet is védi! Mindig úgy állítsuk be a táskát, hogy annak alja a derékvonal felett kb. egy arasznyira legyen.
4. Ne legyen nehéz!
A jó iskolatáskák jó tartásúak és könnyűek. A tanszerek és tankönyvek jelentős tömeget jelentenek, fontos, hogy ezt a súlyt minél kevésbé növelje a táska üres tömege. Egy 2004. évi miniszteri rendelet [1] szerint az alsó osztályokban az egy napra szükséges tankönyvek súlya nem haladhatja meg a 3 kg-t. Ehhez adódik még az iskolatáska üres tömege is., ami kedvező esetben 1-1,5 kg-nál nem több.
5. A kialakítása legyen strapabíró!
Egy iskolatáskát általában nem egy évre veszünk. Ezért fontos, hogy a használat során őrizze meg az alakját, a sarkait (főleg az alján) műanyag védőelemek erősítsék. Ez utóbbi a táska földre állítását is segíti, megakadályozva a könnyű felborulást.
6. Belső rekeszek a rendért!
Bepakoláskor, de az iskolában előpakoláskor is nagy segítség, ha a gyermek a tankönyveit, füzeteit külön belső rekeszekbe tudja rendszerezni. Gondoljuk el, hogy naponta 2-3, felsőbb osztályokban akár 4-5 tantárgyra való könyvet, munkafüzetet és füzetet fognak magukkal hordani, aminek az átlátható rendszerezése a rend feltétele.
7. Külső zseb az italnak!
Amikor egyszer az egyik gyerekem itala eláztatta a füzeteit, azóta én csak olyan iskolatáskát vásárolok, aminek külön külső italtároló zsebe van. Ebbe akár egy alma, egy mandarin vagy egy banán is könnyedén elfér, könnyen hozzáférhetővé, de a tankönyvektől mégis szeparált módon.
8. Biztonság az utakon!
A kiválasztott táskán vásárlás előtt nézzük meg, hogy van-e fényvisszaverő csík vagy macskaszem! A téli hónapokban korán fog már sötétedni, így ez elengedhetetlen!
9. Eső és hó elleni védelem
A táskát vízállóság szempontjából is vizsgáljuk meg! Fontos, hogy a teteje jól záródjon, ne vezesse be sem hátul, sem oldalt a vizet a táska belsejébe. Készülhet a táska vízálló anyagból, sok esetben még egy esővédő ponyva is húzható rá.
10. És persze a gyermekünknek is tetsszen!
Az iskolatáska több éven keresztül gyermekünk mindennapi viselete lesz, ezért fontos, hogy szeresse azt. Olyan színt és olyan grafikát válasszunk, ami nem fog egy év alatt kimenni a divatból, és ami segíti gyermekünket is abban, hogy szeresse az iskolát!
+3 tipp, gyermekeink gerincének védelmében!
- Figyeljünk oda, hogy gyermekünk mindig csak a legszükségesebbeket cipelje magával. Ha úgy látjuk, hogy a ?menetfelszerelés” súlya naponta meghaladja a kívánatos mértéket, ne habozzunk, jelezzük ezt az osztályfőnöknek, meg kell találni a megoldást!
- A lehető legkevesebbet cipekedjen a kicsi: vegyük el tőle a táskát, amikor tehetjük!
- Figyeljünk arra, hogy a gyerek egészségesen táplálkozzon, sokat mozogjon, ezek mind szükségesek az egészséges csontfejlődéshez!
– – – – – –
[1] 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről
(11) Az egyes osztályokba beiratkozott tanulók szüleit tájékoztatni kell az adott osztályban használni szándékozott tankönyvek össztömegéről. Az 1-4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjét úgy kell kialakítani, hogy az egyes tanítási napokon használt tankönyvek tömege a három kilogrammot ne haladhassa meg. A szülői szervezet az 1-4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjének összeállításánál – a tankönyvek grammban kifejezett tömegére tekintettel – egyetértési joggal rendelkezik.