A hagyományok ápolását a nem hagyományőrző óvodáknak is fontos feladatának kell tekinteni az Alapprogramot követve. A Március 15- e megünneplése nem könnyű feladat, hiszen majdnem új elvárásként jelenik meg az óvodákban ez a jeles nap. Tapasztalataim szerint nagy töprengést jelent az óvodapedagógusoknak, hogy miként lehet feldolgozni ezt a témát gyermek közelien a 3-6 éves korosztály számára.

Óvodánkban szokássá vált, hogy minden évben az óvó nénik meglátogatják egymást és a fogadó csoport bemutató foglalkozást tart, ezzel bővítve a többiek tudásanyagát.

Idén a Március 15. feldolgozása a Micimackó csoport feladata lesz. Vezetőként heti 1 napot töltök itt, de a mindennapos megfigyelés és beszélgetés teljesen jól működik a csoport dolgozóival. Ezért belelátok a csoport életébe.

Egy hete a tavaszi tematikus tervbe beépítve foglalkoznak a márciusi ifjakkal.

Fontosnak tartjuk, hogy az ismeretszerzés játékos tevékenykedés útján történjen a helyi pedagógiai programunkban megfogalmazottak alapján, amely a tevékenységközpontú programra épül. Ez miként jelenik meg nálunk a gyakorlatban?

A gyermekek boldogan menetelnek az esztétikusan elkészített textil seprűnyeles lovakon, fejükön a nemzeti színű szalaggal körbefuttatott piros katonai csákóval és „Petőfi” bajusszal az „Aki nem lép egyszerre” mondókát mondogatva. A pártában álló lányok pedig keszkenővel a kezükben integethetnek hőseiknek.

A babasarokban ideiglenesen felállított kórház foglal helyett, ahol a szorgos kezű „orvosaink” ellátják a sérülteket, betegeket, kötszerrel kötözik végtagjaikat. A nagyméretű építőkockából megépíthetik a gyerekek a Pilvax kávéházat és a mellette elhelyezett asztalkáknál iszogathatják csészéikből a felszolgált kávéjukat.

Akit a könyvek világa vonz, a könyvtárból közösen kölcsönzött aktuális témájú könyveket nézegethetik az asztalnál. A kisebbek, ha pihenésre vágynak megtehetik a puritánul berendezett katonai sátorban, amely piros, fehér és zöld lepedőkből áll össze.

A pedagógusok az IKT kompetenciájukat felhasználva ismerkedhetnek közösen a történelmi eseményekkel a laptop által. A témát színesen a gyermekek pillanatnyi állapotának megfelelően dolgozzák fel az óvó nénik. Meglepetéssel nyugtáztam, hogy a gyerekek az óvó néni többszöri javaslatára sem akartak kimenni a szabad levegőre játszani, hátrahagyva a kedves csoportszobát.

Gondolataimat tanulságul osztom meg kedves kollégáimmal.

A nemzeti öntudatra nevelést meg lehet kezdeni egész kicsi korban anélkül, hogy az erőltetett lenne a gyermekek számára.

Aktív szókincsükbe beépülnek hőseink nevei és olyan alapokat megtanulhatnak, hogy milyen színű a magyar zászló, mi az a kokárda. Emlékeztetőül a magyar zászló piros, fehér és zöld színeinek jelentése: a piros az erőt, a fehér a hűséget, a zöld pedig a reményt jelképezi. Ez a három szín és jelentése egy egységet alkot. Mellékelten küldök néhány képet a csoportról és a gyermekmunkákról.

Vicziánné Vincze Mónika, intézményvezető írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2016-03-10