2 + 2 néha 5 ? szoktuk viccesen mondani. Amikor kisóvodástól hallunk hasonlót, még mosolygunk raj­ta, de nagycsoportos korban ez már figyelemfelkeltő jel lehet! Diszkalku­li­ásnak az a gyermek nevezhető, akinél a matematikához szükséges rész­ké­pességek fejlődése jelentősen elmarad más tantárgy megtanu­lá­sá­hoz szükséges részképességek fejlődésétől.

A diszkalkulia veszélyeztetettség már nagycsoportban felismerhető. Azoknál a gyerekeknél gyakrabban fordul elő:

  • akik megkésett vagy akadályozott beszédfejlődésűek;
  • akiknek kifejezőkészsége, beszéd­értése nehézkes, vagy nagyon sokat beszélnek lényeglátás nélkül;
  • akik nagycsoportos korukra nem érdeklődnek a számok után, nem számolgatnak;
  • akiknek gyengébb az emlékezetük;
  • akiknek gyengébb a térbeli- és időbeli tájékozódásuk;
  • akiknek a nagy- és finommozgásaik ügyetlenebbek.

Diszkalkulia veszélyeztetettség vizsgálatát a szülő kérheti a logopédustól.

Nyelv és számfogalom

Mivel a nyelv központi szerepet játszik a tanulási nehézségek kialakulásában, a súlyosan beszédhibás gyermekek számfogalom alakulására oda kell figyelni.
A számoláshoz is nyelvi képességekre van szükség, hogy megértsük azokat a szavakat, melyek a feladatot alkotják, úgy, mint a számokat is.

A számolni gyengébben tudó gyermek az iskolában nem csak matematika tantárgy ból teljesít gyengébben, hanem igen gyakran a történelem, földrajz, kémia tantárgyak is nehézséget jelentenek számára.

Játékos tanulás

Mindennapi közös tevékenységeink, játékaink során könnyen találhatunk alkalmat arra, hogy óvodás gyermekünkkel megismertessük és megszerettessük a számok és mennyiségek fogalmát. Erre adunk néhány ötletet, de honlapunkon várjuk további ötleteiket, mondókákat és játékokat egyaránt.

Számlálj!

  • Segítsen megteríteni az asztalt, így meg kell számolnia mennyi kanalat, tányért kell kitennie.
  • Főzéskor, vásárláskor számolja meg a szükséges mennyiségeket.
    Több, kevesebb, ugyanannyi
  • Mézeskalács díszítésénél, pl. ugyanannyi pöttyöt tegyen mindegyikre.
  • Karácsonyfa díszítésekor mely díszb?l van sok, vagy több, melyb?l kevés, vagy kevesebb.

Polcos

  • Sorold el balról kezdve, milyen játékok sorakoznak a játékpolcodon!
  • Melyik az els?? Melyik az utolsó?
  • Melyik a harmadik? Hányadik a kisautó?

Tapsikolás, dobogás, …

  • A Mikulás játszik egyik manócskájával.
  • Manócskának annyit kell dobognia a lábával, vagy kopognia, vagy tapsolnia, amennyit a Mikulás dobogott, tapsolt, vagy kopogott. Játsszuk úgy, hogy anyu vagy apu lesz a Mikulás, és Te a manócska!

Táncoló ujjacskák
Krampusz kicsit butácska, nem tudja ujjacskáival mutatni a számokat. Mutasd meg neki! Mutass az ujjaidon: 3, 5, 1, 6, 4, 0, 2…

 

A fenti cikket a LurkóVilág felkérésére Oláh Andrea, logopédus írta.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2008. téli (II.évf. 4.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2009-01-31.