2 + 2 néha 5 ? szoktuk viccesen mondani. Amikor kisóvodástól hallunk hasonlót, még mosolygunk rajta, de nagycsoportos korban ez már figyelemfelkeltő jel lehet! Diszkalkuliásnak az a gyermek nevezhető, akinél a matematikához szükséges részképességek fejlődése jelentősen elmarad más tantárgy megtanulásához szükséges részképességek fejlődésétől.
A diszkalkulia veszélyeztetettség már nagycsoportban felismerhető. Azoknál a gyerekeknél gyakrabban fordul elő:
- akik megkésett vagy akadályozott beszédfejlődésűek;
- akiknek kifejezőkészsége, beszédértése nehézkes, vagy nagyon sokat beszélnek lényeglátás nélkül;
- akik nagycsoportos korukra nem érdeklődnek a számok után, nem számolgatnak;
- akiknek gyengébb az emlékezetük;
- akiknek gyengébb a térbeli- és időbeli tájékozódásuk;
- akiknek a nagy- és finommozgásaik ügyetlenebbek.
Diszkalkulia veszélyeztetettség vizsgálatát a szülő kérheti a logopédustól.
Nyelv és számfogalom
Mivel a nyelv központi szerepet játszik a tanulási nehézségek kialakulásában, a súlyosan beszédhibás gyermekek számfogalom alakulására oda kell figyelni.
A számoláshoz is nyelvi képességekre van szükség, hogy megértsük azokat a szavakat, melyek a feladatot alkotják, úgy, mint a számokat is.
A számolni gyengébben tudó gyermek az iskolában nem csak matematika tantárgy ból teljesít gyengébben, hanem igen gyakran a történelem, földrajz, kémia tantárgyak is nehézséget jelentenek számára.
Játékos tanulás
Mindennapi közös tevékenységeink, játékaink során könnyen találhatunk alkalmat arra, hogy óvodás gyermekünkkel megismertessük és megszerettessük a számok és mennyiségek fogalmát. Erre adunk néhány ötletet, de honlapunkon várjuk további ötleteiket, mondókákat és játékokat egyaránt.
Számlálj!
- Segítsen megteríteni az asztalt, így meg kell számolnia mennyi kanalat, tányért kell kitennie.
- Főzéskor, vásárláskor számolja meg a szükséges mennyiségeket.
Több, kevesebb, ugyanannyi - Mézeskalács díszítésénél, pl. ugyanannyi pöttyöt tegyen mindegyikre.
- Karácsonyfa díszítésekor mely díszb?l van sok, vagy több, melyb?l kevés, vagy kevesebb.
Polcos
- Sorold el balról kezdve, milyen játékok sorakoznak a játékpolcodon!
- Melyik az els?? Melyik az utolsó?
- Melyik a harmadik? Hányadik a kisautó?
Tapsikolás, dobogás, …
- A Mikulás játszik egyik manócskájával.
- Manócskának annyit kell dobognia a lábával, vagy kopognia, vagy tapsolnia, amennyit a Mikulás dobogott, tapsolt, vagy kopogott. Játsszuk úgy, hogy anyu vagy apu lesz a Mikulás, és Te a manócska!
Táncoló ujjacskák
Krampusz kicsit butácska, nem tudja ujjacskáival mutatni a számokat. Mutasd meg neki! Mutass az ujjaidon: 3, 5, 1, 6, 4, 0, 2…
A fenti cikket a LurkóVilág felkérésére Oláh Andrea, logopédus írta.
A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2008. téli (II.évf. 4.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2009-01-31.