Egy kis gyakorlással szinte minden felnőtt le tudja parkolni autóját, sőt vannak, akik a legkisebb helyre is képesek bepréselni az autójukat. Az utcán járva, ha útbaigazítást kér egy turista, meg tudjuk mutatni neki a helyes utat, ha ismerjük a keresett helyet. A hazafelé vezető utat le tudjuk rövidíteni, ha kell, össze tudunk szerelni egy új bútort az útmutatója alapján. Virágos kertet tudunk tervezni, bepakolunk bőröndöket a kocsi csomagtartójába, összeválogatunk ruhákat. Ezeknek a képességeknek az alapja mind a térérzékelés.

A térérzékelés, térlátás, tájékozódási képesség már csecsemőkortól fejlődésnek indul. A téri tájékozódásban mindig a saját test a kiindulópont.

Testkép és testfogalom

A testtudat kialakulásának első lépése a testkép ismerete, a saját test megtapasztalása, érzése. Ezt megtapasztalhatjuk mozgásokban és később az emberábrázolásokban is. Egy gyermeknek kialakult testképe van akkor, ha tudja hol a keze, lába, szeme, orra, stb. Ha a gyermek már meg is tudja nevezni valamely testrészét, az már biztosan beépült a testképébe. Ezt nevezzük testfogalomnak. Fontos, hogy a gyermek a lehető legalaposabban megismerje önmagát (kívül-belül), még mielőtt a körülötte levő világról szerzett ismereteit rendszerbe foglalná.
Testének, külső kinézetének megfelelő ismerete nélkül nehezen, hiányosan alakulnak ki azok a készségei, amelyek lehetővé teszik számára az olvasás, írás és számolás problémamentes elsajátítását.

Segíthetjük a gyermek testkép, testfogalom fejlődését azzal, hogy a még be nem épült testrészek nevét többféle módon érzékeltetjük (pl. kék masni a jobb kézre, piros szívet tűzünk a póló bal oldalára, térdvédő a térdére, könyökvédőt a könyökre, dörzsölgetjük, simogatjuk, csipkedjük a testrészeket, meleg levegőt fújunk rájuk, stb.)

Testséma

A testséma a test egyensúlyának, az izmok percről-percre változó mozgásának megélése. Ahhoz, hogy egy gyermek testsémája ki tudjon alakulni, alapfeltétel a megfelelő testkép és testfogalom. Fejlesztését az utánzó mozgásokkal végezzük. A mozdulatokat hangutánzó szavakkal, ritmikus mondókákkal kísérhetjük.

A fenti cikket a LurkóVilág felkérésére Oláh Andrea, logopédus írta.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. nyári (IV. évf. 2. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-07-26.