A bábjáték varázsa

A bábjáték a legősibb művészeti ág, amely térben és időben átöleli az emberiség történelmét. A bábozás varázsa talán abban rejlik, hogy általa az élettelen anyagba tudjuk átvinni érzelmeinket, kifejezhetjük általuk vágyainkat, a különféle tulajdonságokat.

A báb az emberi vonásokat felerősítve jeleníti meg, lehetőséget adva arra, hogy ki nem mondott problémákat, félelmeket megjelenítsünk és megoldjunk.
A bábozás terápiás hatású is lehet, mivel lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermek olyan dolgokat is átéljen, feldolgozzon, amelyeket akár félelmei, szorongásai okán, vagy a megfelelő szókincs híján nem tudna másként kifejezni.

Az óvodáskorú gyermekek számára a bábozás kiemelt fontosságú lehet. A kisgyermek, ahogy kezébe veszi a bábot, az megmozdul, „életre kel”. Ez hamar felkelti a gyermek figyelmét, majd „hangot ad neki”, ami által megkezdődik a varázslat. A játékosság mellett segít összefüggéseket, élményeket megértetni, átélni, ezáltal teret ad a képzeletnek. Bábozás során a gyermek birtokolja a bábot, irányítja és mozgatja azt, míg mögötte ő személytelenné válik. Ez a helyzet a gátlások oldását és az önbizalom növelését segíti elő; pl. dadogó gyermek a báb szerepben gyakran folyékonyan beszél, hiszen nem ő beszél…

Bábozás során a gyermek következmények nélkül jelenítheti meg gondolatait, vágyait, félelmeit, amire különben nem lenne módja.
A báb bármilyen tulajdonsággal felruházható, és emellett a gyermek bármilyen érzését kiélheti vele szemben. A bábozás felszínre hozhatja a gyermek mélyében elraktározott kudarcokat és félelmeket. Ezekre a lelki folyamatokra épít a bábterápia.

Nagyobb gyermekeknél a csoportos szereplés, a betanult produkció erősíti a közös munka, közös játék, közös siker érzését. Fejleszti a gyermek értelmi, esztétikai, morális értékrendjét, nem utolsósorban ügyesíti kézmozgását.

A bábjáték összességében oldja a szorongást, felszabadít, fejleszti a kreativitást, a szókincset, a gondolkodást, és a problémamegoldó képességeket, valamint megteremti az empátia alapjait. A bábozással az óvodás megtanulja, hogy a felgyülemlett feszültségektől szocializált módon is meg lehet szabadulni; a bábu közvetítésével elővezetett konfliktusok egyértelművé válnak, egyszerűsödnek. Nevelő, beszoktató hatású, de használatát ne vigyük túlzásba, mert elveszti a gyermek érdeklődését.

Keressünk lehetőséget a bábozásra, hiszen a bábozással megalapozhatjuk az iskoláskori sikereket is, például a magabiztos fellépést, felelésnél a jó beszédkészséget.

Figyeljünk arra, hogy a báb legyen mindig esztétikus, és nagy odafigyeléssel foglakozzunk vele, ne tárgyként kezeljük!

 

Kiss Györgyi, gyógypedagógus, logopédus írása.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2009. téli (III. évf. 3. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2009-11-28.

Kép forrása: http://madebytamilla.blogspot.com

Szerzői jogok

A LurkóVilág.hu honlapon megjelent írásokat a LurkóVilág felkérésére írták gyermekértő szakemberek, óvodapedagógusok és szülők.
Azok átvétele, másolása, más portálon való megjelenítése csak előzetes hozzájárulásunkkal lehetséges. 
Szerkesztőségünk elérhetősége: lurkovilag@lurkovilag.hu

KIEMELT ÖSSZEÁLLÍTÁS

játéktár



Cikkajánló

Csatlakozz Te is!

További írások, amik érdekelhetnek!
Körjátékok

Körjátékok

Az énekes gyermekjáték térformatípusa. Egyéb elnevezése: kört fogás, körbeállás, kört kerítés. A gyermekek körbeállnak, így lépegetnek, ugrálnak vagy – ritkán – tánclépéssel haladnak. A körtagokon kívül egy vagy több különálló szereplője is lehet a játéknak, akik másféle mozgásokat végeznek, pl. táncolnak.

bővebben
Métázás

Métázás

A méta egy hagyományos magyar labdajáték, amelyet két, tíz-tizenöt főből álló, ütőkkel felszerelkezett – többnyire gyerekekből, diákokból álló – csapat játszik. A méta játék mai formájában a várháborúk emlékét őrzi. Eredetileg a városi iskolák, kollégiumok diákságának kedvelt játéka volt, amelyet idővel a vidéki települések ifjúsága is átvett.

bővebben