A bábjáték a legősibb művészeti ág, amely térben és időben átöleli az emberiség történelmét. A bábozás varázsa talán abban rejlik, hogy általa az élettelen anyagba tudjuk átvinni érzelmeinket, kifejezhetjük általuk vágyainkat, a különféle tulajdonságokat.
A báb az emberi vonásokat felerősítve jeleníti meg, lehetőséget adva arra, hogy ki nem mondott problémákat, félelmeket megjelenítsünk és megoldjunk.
A bábozás terápiás hatású is lehet, mivel lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermek olyan dolgokat is átéljen, feldolgozzon, amelyeket akár félelmei, szorongásai okán, vagy a megfelelő szókincs híján nem tudna másként kifejezni.
Az óvodáskorú gyermekek számára a bábozás kiemelt fontosságú lehet. A kisgyermek, ahogy kezébe veszi a bábot, az megmozdul, „életre kel”. Ez hamar felkelti a gyermek figyelmét, majd „hangot ad neki”, ami által megkezdődik a varázslat. A játékosság mellett segít összefüggéseket, élményeket megértetni, átélni, ezáltal teret ad a képzeletnek. Bábozás során a gyermek birtokolja a bábot, irányítja és mozgatja azt, míg mögötte ő személytelenné válik. Ez a helyzet a gátlások oldását és az önbizalom növelését segíti elő; pl. dadogó gyermek a báb szerepben gyakran folyékonyan beszél, hiszen nem ő beszél…
Bábozás során a gyermek következmények nélkül jelenítheti meg gondolatait, vágyait, félelmeit, amire különben nem lenne módja.
A báb bármilyen tulajdonsággal felruházható, és emellett a gyermek bármilyen érzését kiélheti vele szemben. A bábozás felszínre hozhatja a gyermek mélyében elraktározott kudarcokat és félelmeket. Ezekre a lelki folyamatokra épít a bábterápia.
Nagyobb gyermekeknél a csoportos szereplés, a betanult produkció erősíti a közös munka, közös játék, közös siker érzését. Fejleszti a gyermek értelmi, esztétikai, morális értékrendjét, nem utolsósorban ügyesíti kézmozgását.
A bábjáték összességében oldja a szorongást, felszabadít, fejleszti a kreativitást, a szókincset, a gondolkodást, és a problémamegoldó képességeket, valamint megteremti az empátia alapjait. A bábozással az óvodás megtanulja, hogy a felgyülemlett feszültségektől szocializált módon is meg lehet szabadulni; a bábu közvetítésével elővezetett konfliktusok egyértelművé válnak, egyszerűsödnek. Nevelő, beszoktató hatású, de használatát ne vigyük túlzásba, mert elveszti a gyermek érdeklődését.
Keressünk lehetőséget a bábozásra, hiszen a bábozással megalapozhatjuk az iskoláskori sikereket is, például a magabiztos fellépést, felelésnél a jó beszédkészséget.
Figyeljünk arra, hogy a báb legyen mindig esztétikus, és nagy odafigyeléssel foglakozzunk vele, ne tárgyként kezeljük!
Kiss Györgyi, gyógypedagógus, logopédus írása.
A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2009. téli (III. évf. 3. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2009-11-28.
Kép forrása: http://madebytamilla.blogspot.com