Sok szülő az első óvodai szülői értekezleten szembesült azzal, hogy az idei nevelési évben változtak a tankötelezettségre vonatozó szabályok. Sokakat aggodalommal tölt el, hogy az alig hatéves gyermekek számára, akik még szerettek volna még egy évig óvodában maradni, el kell kezdeni az iskolát. Mi változott és mi nem?

Nem változott a tankötelessé válás ideje

Nem változott a tankötelessé válás ideje, hiszen továbbra is azok a gyermekek tankötelesek, akik az adott év augusztus 31-ig a 6. életévüket betöltötték. Ebből adódóan az első osztályokban továbbra is lesznek 7 éves gyermekek (pl. akik szeptemberben születtek) és alig 6 éves gyermekek (akik pl. augusztus végén születtek).

A gyermekek fejlődése azonban egyéni. Mindig lesznek olyan gyermekek, akik bár már elfújták a 6 gyertyát a születésnapi tortájukon, különféle okok miatt mégis indokolt számukra, hogy még egy évig az óvodában maradhassanak, és az iskolát 7-7,5 évesek kezdjék el. Mi változik tehát?

Változik az óvodában maradás igénylésének rendje

A korábbi törvény értelmében azok a gyermekek, akiket a szülők szerettek volna még egy évig az óvodában tartani, ezt meg is tehették, amennyiben ezt az óvoda vezetője, a szakértői bizottság vagy az óvoda illetve szülői kezdeményezésére indított iskolaérettségi vizsgálat alátámasztotta.

2020. január 1-jétől hatályba lépő köznevelési törvény értelmében erre továbbra lesz lehetőség. A szülők, az erre vonatkozó kérelmüket azonban már a helyi óvodában jelzik, hanem egy ún. “engedélyező szervhez”. A bizonytalanságot az okozza, hogy a törvényben említett „engedélyező szervet”, aki a szülői kérelmeket elbírálja majd, a kormány még nem jelölte ki. (Cikk írásának ideje: 2019. október 11.)

Mit tehetünk addig is szülőként, ha a 2020-ban hat évessé váló gyermekünket szeretnénk még egy évig óvodában tartani?

Az engedélyező szervhez 2020. január 15-ig lesz lehetősége a szülőnek az óvodában maradás kérvényét benyújtani. Az elbírálás teljes mértékben szakmai alapú lesz, így addig is, amíg nem ismerjük a kinevezett hivatalt, érdemes az indokainkat összegyűjteni, és azok szakmai megalapozottságára “igazolásokat” gyűjteni.

  1. Gyűjtsük össze az indokainkat, amelyek az óvodában maradás mellett szólnak.
  2. Egyeztessünk gyermekünk óvőnőivel, akik gyermekeinket jól ismerik, hiszen a nap nagy részét együtt töltik. Kérjük ki az ő véleményüket is!
  3. Szükség esetén egyeztessünk a védőnővel, aki évenként sok gyermek fejlődését követi, így nagy segítségünkre lehet az iskolaérettség objektív megítélésére.
  4. Érdemes lehet előzetesen részképesség illetve iskolaérettségi vizsgálatot kérni, akár a helyi nevelési tanácsadónál, akár más szakértői csoportnál. Ennek eredményét is csatolni tudjuk majd a hivatalos kérelemhez.
  5. Amint egyértelművé válik, hogy a szülői kérelmünket hova kell benyújtani, tegyük meg, csatolva a korábban beszerzett véleményeket, állásfoglalásokat, felmérési eredményeket.

 

A teljes jogi forrás:  2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, NKT 45. §