Napjainkban már egyre kevesebb szülő ragaszkodik a hat éves korban történő iskolakezdéshez, most mégis összegyűjtöttük az emellett szóló leggyakoribb szülői érveket, amiket ugyancsak szülői tapasztalatok alapján igyekszünk megcáfolni. Emellett ne feledjük: minden gyermek egyedi, fejlődésük különböző ütemben zajlik. Amennyiben kérdéses, hogy az iskolakezdésre érett-e, forduljunk szakemberhez, aki segítségünkre lehet a megalapozott döntés meghozatalában.

1. érv
?Az én gyermekem már olyan okos, mint egy iskolás!?

Többször tapasztaltam, hogy a nagycsoportos óvodások szülei az első ?igazi megmérettetésnek? érzik azt, hogy gyermeküket iskolaérettnek nyilvánítják-e, vagy sem. A szülői elfogultságból eredően könnyen úgy gondolhatjuk, hogy ha gyermekünknek még egy év óvodai fejlesztést javasolnak, akkor gyermekünk biztosan nem elég okos, nem elég ügyes, nem elég rátermett. Pedig egyáltalán nem erről van szó?

Egyre gyakoribb, hogy óvodás kisgyermekek már ügyesen számolnak akár 20-as számkörben is, szavakat összeolvasnak, akár mondatokat is írnak, számítógépet kezelnek. Ilyenkor könnyen azt hihetjük, hogy már kinőtte az óvodát, érett az iskolára. Pedig a fenti készségek ismerete még nem jelent iskolaérettséget. Az író-olvasó gyermek fejlődését is jótékonyan befolyásolhatja még egy év felszabadult játék, mozgás, fesztelen ismerkedés a világgal. Talán éppen a korai érdeklődése az ?iskolás? dolgok iránt, elvonta idejét és figyelmét a játékról, a kötetlen mozgásról. Ismereteit felhasználva számos játékot játszhatunk, amelyekben már a betűk ismeretét is felhasználhatjuk.

2. érv
?Mi is 6 évesen mentünk iskolába, és nem dőlt össze a világ!? 

Valóban, egy-két évtizeddel korábban még mindenki hat évesen ment iskolába, mostanra ez egy évvel eltolódott, így az elsős iskolapadokat 7-7,5 éves gyerekek töltik meg. És ez az, ami változott. Egy hatéves gyermek, korának megfelelően helyt tud állni egy hatévesekből álló osztályközösségben, viszont jelentős hátránnyal indul az egy évvel idősebbekkel szemben. Ebben az életkorban pár hónap leforgása alatt is jelentős változások történhetnek: a gyerekek megnyúlnak, megkomolyodnak, érdeklődővé válnak, vagy éppen jobban magukba fordulnak. Milyen nagy különbség adódhat akkor 1-1,5 éves korkülönbség esetén?

3. érv
“Az óvodában már csak unatkozna!”

Az első hét évben, de még az általános iskola első osztályaiban is a gyermek fejlődése szempontjából a legfontosabb a mozgás, a játék, a mesehallgatás, a természetjárás, és ennek biztosítása nem csak az óvoda feladata. Érdemes a megnyert évet igazi ?nagy-gyerekes? programokkal tölteni. Érdeklődési körének megfelelően járhatunk gyermekünkkel színházba, múzeumba, hosszabb túrákra. Az iskolaév kötöttségei ezeket már csak nagyobb szervezés árán teszik lehetővé.

Mi a tét? 
A túl korán iskolába kerülő gyermek nehezebben birkózik meg az első osztály feladataival, a kudarcok pedig újabb kudarcokat szülnek. Bár pontos statisztikai adattal nem szolgálhatok, személyes történetek arról tanúskodnak, hogy a korai iskolakezdés okozta nehézségek akár évekig kihathatnak a gyermek tanulmányaira. Szülői tapasztalatok szerint akár 4-5 évre is szükség lehet ahhoz, hogy a gyermek osztálytársait utolérje, és az átlagos szinten tudjon teljesíteni. A kezdeti kudarcok egész életre kihathatnak, a gyermek tanuláshoz való vi- szonyát alapjaiban befolyásolhatják, ezért ha bizonytalanok vagyunk, forduljunk bizalommal a gyermek óvónőihez, igény esetén külső szakemberhez.

És akik már mennek iskolába? 
Azok számára, akik idén végleg elbúcsúznak az óvodától, lassan ideje készülődni, és berendezkedni az iskolás életre, amihez reméljük sok érdekes cikket találtok portálunkon!

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. tavaszi (IV.évf. 1.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-01-26.