Az emberek egymással játszanak, nem egymás ellen. Azért játszanak, hogy a kihívásokat küzdjék le, nem pedig egymást és mindez úgy történik meg, hogy egyszerűen élvezik a játék nyújtotta élményt.
Óvodánkban pár éve a kooperatív tanulási formát is alkalmazzuk. A hatékonyság érdekében összeállítottunk egy mozgásos játékgyűjteményt.

A kooperatív játékok alapelve egyszerű:

A játékokat úgy építettük fel, hogy a játék céljának eléréséhez a játékosok között együttműködésre van szükség, a gyerekek együtt játszanak, közös cél felé haladnak, nem pedig egymás ellen. Játék közben szórakozva tanulják meg, hogyan váljanak figyelmessé egymás iránt.

A kooperatív és versenyszellemű játékok közti különbség érzékeltetésére egy példa:
SZÉKFOGLALÓ: A menete u. az, mint a hagyományos játéknak, csökkentjük a székek számát, de a kiesett gyermek beleül valaki ölébe. Természetesen a végén mindenki egy gyermek ölében ül. A gyermek a végén egyfajta összetartozás élményével hagyja abba a játékot.

A kooperatív sporttevékenységeket formájuk szerint csoportosítjuk:

FOGÓCSKÁK:

  • Szoborjáték: Mindenki fogó. Dermedj meg-et kiabálva, bárki szoborrá változtathat bárkit, akit megérint. Amikor csak egy ember marad, elkiáltja magát: olvadj! És a játék kezdődik előről.
  • Dermesztős-felolvadós: Olyan mint a szoborjáték, de egy kis kedvességre is lehetőséget ad. Ha megdermedtél, kinyújtva kitartod a két karod és azt kiabálod: Segítség, segítség! Bárki megeleveníthet,ha azt mondja, olvadj és közben átbújik a karod alatt. Ha már kiolvadtál, megdermeszthetsz másokat.
  • Ölelős fogó: Olyan mint a szokásos fogócska: az lesz a fogó, akit megérintenek, de van egy fontos szabály. Biztonságban van az, aki valaki mást ölel. Állíthatunk szabályokat is: öt számolásig ölelhetsz csak.
  • Pacás fogócska: Van egy Pici Paca -egy játékos-, mindenki más szabad. Amikor pici Paca megérint valakit, az fennakad és részesévé válik a pacának. Ez addig növekszik, mind egyre több játékost megérintve, amíg csak egy játékos marad szabadon. Ebben a pillanatban ő lesz a Pici Paca, a többiek szétoszlanak és a játék kezdődik újra.
  • Törött küllő: A gyerekek öt sorban ülnek, soronként hatan. A sorok egyetlen középpontból indulnak ki, mint a küllők egy kerékből. A fogó körbejár és megérinti az egyik külső embert valamelyik sorból és azt kiabálja: velem vagy ellenem. A körön kívül lehet futni, jelre le kell ülni küllő formában. Az lesz a fogó, akinek nem jut hely. A fogó is részt vesz a futásban, de általában ő az első, aki le tud ülni.
  • Jó boszi, rossz boszi, szendvics: A gyerekek két párhuzamos sorban állnak, egymással szemben. Kb. 8 méter távolságra. A boszi középen áll. A játékosok elkiáltják magukat: jó boszi, rossz boszi, szendvics!! Ha a boszi úgy válaszol, hogy jó boszi, a gyerekek előre léphetnek egy lépést, ha szendvicset mond, hátra lépnek egyet és addig úgy maradnak, míg el nem hangzik a következő vezényszó. Ha rossz boszival válaszol, A két sornak helyet kell cserélnie. Akit a boszi megérint, boszivá változik és csatlakoznak az eredeti boszihoz. A végén más sok fogó lesz, gyors a játék. Az utolsóból lesz az új boszi.
  • Sárkány farka: kb. 12 gyermek játssza. Felsorakoznak egymás mögé, egymás derekát fogva. Egy zsebkendőt teszünk az utolsó gyermek hátsó zsebébe, vagy derekához. Ezután a sárkány néhány kiáltást hallat, majd tapsra indul a játék, meg kell próbálni a zsebkendőt megszerezni, tehát a saját farkát elkapni. Természetesen a farok menekülni próbál. Ha elkapják, a farok lesz a fej.

SEGÍTÉS ÉS TÁMOGATÁS:

  • Cipő-bajnokság: kört alkotunk. Mindenki leveszi az egyik cipőjét és beteszi a kör közepére. Megfogjuk egymás kezét, majd mindenkinek fel kell emelnie egy cipőt, megtalálnia a tulajdonosát és visszaadni neki. Közben nem engedhetjük el egymás kezét.
  • Fagyott babzsák: Minden gyermek tegyen egy babzsákot a fejére. Sétálhat, mozoghat, de a babzsák leesik, a gyermek megfagy, segítségért kiáltva. Egy másik gyerek ügyesen lekuporodhat babzsákkal a fején, felveheti társáét, ügyesen visszarakhatja a megfagyott gyerek fejére. Ha sikerül a fagyott megköszöni és felolvad.

EGYENSÚLY ÉS KOORDINÁCIÓ:

Az építő egymásrautaltság egyik legegyszerűbb és legtisztább formái a páros egyensúlyjátékok. A párok egyike mindig kibillen az egyensúlyából, a másik pedig őt segíti, mert támogatás nélkül elesne.

  • Tenyér-támasz: A játékosok összeillesztik tenyerüket és apró lépésekkel addig mennek hátrafelé, amíg mindketten már csak tenyerükre támaszkodva tartják a másikat. Aztán felváltva hol az egyik, hol a másik kezüket engedik el.
  • Lábujj-támasz: Ülő helyzetben egymással szembefordulva, lábujjukat összeillesztve, kezeiket összekulcsolva a játékosok egymásnak támaszkodnak úgy, hogy a karjuk teljesen ki legyen nyújtva. Azután óvatosan ringani kezdenek.
  • Páros felhúzós: A játékosok a földön ülnek egymással szemben, térdek behajlítva, lábujjak összeérnek, talpak a földön. Előrehajolnak, megragadják egymás kezét és felhúzzák a másikat. Aztán egymást ugyanígy támogatva leülnek.
  • Lufidobálás: A játékosok négyes csoportokban kört alkotnak és megfogják egymás kezét. Egy lufit próbálnak a levegőben tartani anélkül, hogy egymás kezét elengednék. Ha már jól megy a játék, több lufival is játszható.
  • Labdaegyensúlyozás: Két játékos visz egy labdát vagy lufit úgy, hogy a testükkel tartják. Egymás kezét fogják, a labdát nem szabad érinteniük. Ha már sikerül egy labdával, megpróbálhatják kettővel is.
  • Takarós labda: Két pléd és egy labda szükséges hozzá. Két csapat van, körbeállják saját takarójukat, megfogják a szélét, közepére egy labdát helyeznek és az egyik csapat a takaró fellendítésével átdobja a másik csapat takarójára a labdát. Később több labdával is lehet próbálkozni.

MOZGÁS:

  • Lekváros tekercs: A játékosok kézen fogva körben állnak. A vezető elengedi a bal oldalán álló kezét és elkezd az óramutató járásának megfelelően betekeredni a kör belsejében. A kör egyre kisebb és kisebb lesz, míg szorosan nem állnak egymás mellett.
  • Feltekerés, kitekerés: A vezető elkezdi feltekerni a többieket, de amikor a közepe már kezd szorulni, irányt vált és kitekeri a csoportot úgy, hogy a még befelé csavarodók mellett haladnak el.

BARÁTSÁGOS KÜZDELEM:

  • Hógolyó: A csoport fele piros, a másik fele kék papírra rajzolja a jelét. A papírokat összegyűrjük, hógolyót formálunk belőle. Elválasztjuk a termet kötéllel, vagy paddal és kezdődhet a csata. Át kell dobni a hógolyót a másik csapat térfelére. A játék végén ellentétes színű papirosok lesznek a saját térfélen. Mindenki megfog egyet, megnézi kinek a jele van rárajzolva és odaviszi hozzá. Kezet foghatnak, feltehetnek egy kérdést…stb.

Bartáné S. Katalin, óvodapedagógus írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-11-26