Kozma Krisztina, fejlesztőpedagógus, óvónő írása

Az egyre inkább teljesítmény­orientált világban a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számára igazi traumát jelent az iskolába lépés. De mit is értünk tanulási zavar alatt?

?Tanulási alkalmatlanságról akkor beszélhetünk, ha a gyerek nem mutat általános visszamaradást a normálishoz viszonyítva, nincs látási, hallási stb. zavara, megfelelő kulturális és művelődési előnyökkel ellátott, de ezek ellenére teljesítménygyengülést mutat.? (Alan O. Ross 1976)

A tanulási nehézségek felismerésére és megelőzésére az óvodáskor a leg­alkalmasabb. A sok mozgás, a változatos játékok örömöt okoznak a felnőtteknek, gyerekeknek egyaránt. Az idegrendszeri érés nehézségek, kötelezettségek nélkül következik be a még szenzitív (érzékeny) periódusban, így a problémák többsége hatékonyan megelőzhető, még az iskolába lépés előtt.

Óvodás korú gyermekek esetében a tanulási nehézségeknek az alábbi előjelei vannak:

  • nyugtalanság alvás terén
  • hangulatzavar
  • fáradékonyság
  • anyától való nehéz elszakadás
  • rombolási ösztön
  • kapcsolatteremtési problémák
  • önkiszolgálásában (evés, öltözködés stb.) tehetetlen
  • visszahúzódás
  • koordinációs zavarok (nekimegy, felborítja, kiönti, leejti stb.)
  • nehézkes kifejezőkészség, verstanulási nehézség
  • bizonytalan kézhasználat ? koncentrációs problémák (nem köti le a mese)

Az óvodai évek alatt a tanulási képességekkel összefüggésben kiemelt jelentőségű a keresztcsatornák fejlesztése, a beszédhibák javítása, a szemtorna és az egyen­súlyérzék fejlesztése is.

Keresztcsatornák

A keresztcsatornák, vagyis az ellentétes oldali végtagok mozgatására számos lehetőség kínálkozik. Kis­csoportban játsszunk ?nyújtózkodó cicát?. Középsősökkel gyakoroljuk a mászást. Figyeljünk az ellentétes kéz-láb mozgásra. Nagyobbakkal számos gyakorlatot végeztethetünk. Ellentétes kéz-láb lendítése oldalt, ellentétes kéz-könyök érintés ha­nyatfekvésben, indiánszökdelés, masírozás. A beszédhibák korrigálását min­dig bízzuk logopédusra!

Szemtorna

Az iskolai feladatok már rögtön a kezdetekkor összetett, koordinált szemmozgást igényelnek. Ezért nagyon fontos óvodás korban a szemtorna. A követke­ző gyakorlatok bárhol elvégezhetőek, és naponta csak pár percet igényelnek. A gyermek kezében le­gyen egy szemmel követendő tárgy. Mozgassa a tárgyat fel-le tízszer, jobb­ra-balra tízszer, rézsútosan jobbra-fel, balra-le és ellenkezőleg tízszer, majd körbe, az óra járásával megegyező és ellentétes irányban. Mozgás közben kövesse a tárgyat szemmel, de ügyeljünk arra, hogy a feje közben nem mozduljon.

Egyensúlyérzék fejlesztése

Az egyensúlyérzék fejlesz­té­sével kapcsolatos gyakorlatok kortól és helytől függetlenül gyakoroltat­hatóak. Ide o­lyan feladatok tartoznak, mint a vonalon járás, ge­rendán, felfordított tornapadon, ho­mo­kozó szélén egyensú­lyozás, járás könyv­vel a fejen, egyensúlyozás tálcán lévő pohár vízzel.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2007. őszi (I.évf. 3.sz.) számábanjelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2008-07-22.