Kozma Krisztina, fejlesztőpedagógus, óvónő írása
Az egyre inkább teljesítményorientált világban a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számára igazi traumát jelent az iskolába lépés. De mit is értünk tanulási zavar alatt?
?Tanulási alkalmatlanságról akkor beszélhetünk, ha a gyerek nem mutat általános visszamaradást a normálishoz viszonyítva, nincs látási, hallási stb. zavara, megfelelő kulturális és művelődési előnyökkel ellátott, de ezek ellenére teljesítménygyengülést mutat.? (Alan O. Ross 1976)
A tanulási nehézségek felismerésére és megelőzésére az óvodáskor a legalkalmasabb. A sok mozgás, a változatos játékok örömöt okoznak a felnőtteknek, gyerekeknek egyaránt. Az idegrendszeri érés nehézségek, kötelezettségek nélkül következik be a még szenzitív (érzékeny) periódusban, így a problémák többsége hatékonyan megelőzhető, még az iskolába lépés előtt.
Óvodás korú gyermekek esetében a tanulási nehézségeknek az alábbi előjelei vannak:
- nyugtalanság alvás terén
- hangulatzavar
- fáradékonyság
- anyától való nehéz elszakadás
- rombolási ösztön
- kapcsolatteremtési problémák
- önkiszolgálásában (evés, öltözködés stb.) tehetetlen
- visszahúzódás
- koordinációs zavarok (nekimegy, felborítja, kiönti, leejti stb.)
- nehézkes kifejezőkészség, verstanulási nehézség
- bizonytalan kézhasználat ? koncentrációs problémák (nem köti le a mese)
Az óvodai évek alatt a tanulási képességekkel összefüggésben kiemelt jelentőségű a keresztcsatornák fejlesztése, a beszédhibák javítása, a szemtorna és az egyensúlyérzék fejlesztése is.
Keresztcsatornák
A keresztcsatornák, vagyis az ellentétes oldali végtagok mozgatására számos lehetőség kínálkozik. Kiscsoportban játsszunk ?nyújtózkodó cicát?. Középsősökkel gyakoroljuk a mászást. Figyeljünk az ellentétes kéz-láb mozgásra. Nagyobbakkal számos gyakorlatot végeztethetünk. Ellentétes kéz-láb lendítése oldalt, ellentétes kéz-könyök érintés hanyatfekvésben, indiánszökdelés, masírozás. A beszédhibák korrigálását mindig bízzuk logopédusra!
Szemtorna
Az iskolai feladatok már rögtön a kezdetekkor összetett, koordinált szemmozgást igényelnek. Ezért nagyon fontos óvodás korban a szemtorna. A következő gyakorlatok bárhol elvégezhetőek, és naponta csak pár percet igényelnek. A gyermek kezében legyen egy szemmel követendő tárgy. Mozgassa a tárgyat fel-le tízszer, jobbra-balra tízszer, rézsútosan jobbra-fel, balra-le és ellenkezőleg tízszer, majd körbe, az óra járásával megegyező és ellentétes irányban. Mozgás közben kövesse a tárgyat szemmel, de ügyeljünk arra, hogy a feje közben nem mozduljon.
Egyensúlyérzék fejlesztése
Az egyensúlyérzék fejlesztésével kapcsolatos gyakorlatok kortól és helytől függetlenül gyakoroltathatóak. Ide olyan feladatok tartoznak, mint a vonalon járás, gerendán, felfordított tornapadon, homokozó szélén egyensúlyozás, járás könyvvel a fejen, egyensúlyozás tálcán lévő pohár vízzel.
A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2007. őszi (I.évf. 3.sz.) számábanjelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2008-07-22.