Hogyan ünnepeljünk farsangot az óvodában?

Szerző: | Farsang az óvodában

Óvodánk 2010-ben nyitotta meg kapuit. Azóta is minden évben tervezzük a farsangi ünnepkört. Első két évben a szülőkkel közösen rendeztük meg, délután táncházzal űztük el a telet. Azt tapasztaltuk, hogy óvodásainkat frusztrálta a nagy tömeg, hiszen 15 csoportos intézmény vagyunk. Közösen úgy döntöttünk, hogy minden csoportban valósuljon meg a mulatság. A XX. századi beöltözős nap az a gyerekek vágyainak a megvalósulása, amikor átváltoznak hősökké, és a környezetükben megtalálható élőkké és élettelenekké.

Folyamatosan díszítjük a csoportot és a többi helységeket is. A farsangi szemüveg, álarc, fejdísz mind- mind a gyerekek munkáiból kerülnek az alkotóira a mulatságra. Fontosnak tartjuk, hogy érzelmeikre hatva, tevékenykedve pozitív tapasztalatot szerezzenek. Óvodapedagógusok és a dadusok jelmezbe bújnak. A farsangi fánk elengedhetetlen ?kelléke” a farsangnak. Sokat tréfálunk, verset mondunk, énekelünk, mesélünk. Jelmezeket közösen felismerjük és megcsodáljuk. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy a családok inkább megveszi, vagy kikölcsönzik a ruhákat. A beöltözés nem kötelező. A táncoláson kívül más mozgásos tevékenységet is tervezünk. Szeretik óvodásaink a szörp ivóversenyt, a tejszínhab evőversenyt, a székfoglalót, a lufi adogatót, perec szedést.

Farsang időszaka a vízkereszttel január 6-tól kezdődik és hamvazószerdáig húsvétvasárnapot megelőző negyvennapos böjt kezdetéig tart. Ezért hosszabb projektben gondolkozunk.

A farsangi készülődésünket 3 hétre osztjuk:

1. hét: fonó

Régen ez volt a téli társas munkák legfontosabb alkalma, a lányok, asszonyok itt fontak, készítették el a textíliákhoz szükséges kender-és gyapjúfonalat.

Különböző vastagságú fonalakat használunk így a kisebbek is gyorsabban, ügyesebben haladhatnak. Ezzel fejlesztjük a finommozgást és a logikai képességeket. A manuális tevékenység előtt levágom a megfelelő hosszúságú fonalakat, és kötegekbe rendezve az asztalra helyezem. Olyan helyet jelölök ki, ahová a fonnivalót kitudjuk a gyerekekkel kötni.

Tapasztalataim alapján a következőket szeretik a fonallal játszani:

  • Csomózgatás: két vastagabb fonalat egy stabil ponthoz kötöm, így a gyermekek csomókat kötnek a két szálból egymás után. Pl: karkötők készíthetők belőlük.
  • Sodrás: vastagabb két különböző színű szálat ellentétes irányba sodrunk, majd megcsomózzuk a végét.
  • 3-as fonat
  • 5 fonat : kikötött 5 szálat ketté választjuk, amelyik oldalon 3 szál van a szélsőt ráhatják a középsőre.
  • körmön fonás: 5 szálat félbehajtunk és a végeiket egy csomóba kötjük, kétfelé vesszük (2szál: gyűrűsujj, középső- 3szál: mutató, gyűrűs, középsőujj.) A szabad mutatóujjal a másik kéz gyűrűsujjról levesszük a hurkot. Ezután a fonalakat tovább sétáltatjuk az ujjunkat, addig, amíg újra szabad lesz az egyik mutatóujj. Ez ismétlődik.

E tevékenység közben mesét hallgatunk, énekelünk. Énekes játékokat játszunk: ?Csön- csön gyűrű…” ? Elvesztettem zsebkendőmet…” ?Három csilla…” ?Cincom láncom, cérna…”

2. hét: időjóslás, tavaszvárás

A következő változatos tevékenységeket választottuk:

  • télűző medál készítése: só-liszt gyurmából, melyet fakéreg lenyomatával díszítünk, megszárítjuk vagy kisütjük, kilyukasztjuk és lehetőség szerint bőr szálra felfűzzük.
  • álarcok készítése (kasírozása)
  • egy nagy közös medve készítése, ezen a napon egy macit behozhatnak otthonról

Ezen a héten télűző mondókákat kántálunk: ? hess innen te…”, csúfolódókat játszunk, medvét táncoltatunk: ?mackó, mackó…” ?megyen a medve…” ?megfogták a vénmedvét…” ?Brumm, brumm Brúnó…”

3. hét: télkergetés, zajongás

  • zajkeltő eszközök: hangszerek készítése: diócsörgő, dob, rece-fice
  • rongyos bál: összegyűjtött rengeteg érdekes ruhadarab közül választják ki a gyermekek, amibe szeretnének belebújni. Ekkor felhasználjuk az elkészített karkötőket, fejdíszeket, bajuszokat.
  • télelűzése: mindenki elkészítheti szalmából a kiszebábját és hangoskodás közepette elijesztjük a telet

Az egész projekt végét táncházzal, táncmulatsággal zárjuk. Az egész időszakot a vidámság és a tánc jellemzi. Az ugrós táncokat járjuk, hiszen ez felel meg a 3-7 éves korosztály életkori sajátosságainak.

A farsangi mulatság a legkedveltebb és legismertebb a gyerekek körében, ilyenkor táncmulatságokat rendezünk.

 

Hanuskáné Dobák Csilla és Kövyné Harnos Henrietta, óvodapedagógusok írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2016-02-10

Szerzői jogok

A LurkóVilág.hu honlapon megjelent írásokat a LurkóVilág felkérésére írták gyermekértő szakemberek, óvodapedagógusok és szülők.
Azok átvétele, másolása, más portálon való megjelenítése csak előzetes hozzájárulásunkkal lehetséges. 
Szerkesztőségünk elérhetősége: lurkovilag@lurkovilag.hu

Játékajánló

Csatlakozz Te is!

További írások, amik érdekelhetnek!
Hogyan készülődünk farsangra?

Hogyan készülődünk farsangra?

Óvodánk sajátos hagyománya, hogy a farsangi karnevál napját megelőzően farsangi napokat tartunk. A napokat a csoportok egyéni elképzeléseik, ötleteik alapján valamilyen farsanghoz kapcsolódó ?címmel” ruházzák fel és a napi tevékenységek, ennek jegyében zajlanak. A farsang napját követően a hagyomány szerinti ?Kiszebáb” égetésével, versekkel, rigmusokkal elkergetjük a telet.

bővebben