Ismerkedjünk meg népi mesterségeinkkel!

A haza, a szülőföld, a szűkebb és tágabb környezetünk megismerése, annak múltjának és jelenének közös játékos megélése fontos alapot ad gyermekeink érzelmi, erkölcsi, közösségi nevelési céljainak megvalósításához.

Kirándulásaink során ellátogatunk szűkebb és tágabb környezetünk tájházaiba, népi műemlékeibe, múzeumaiba, ahol testközelből ismerkedhetnek meg gyermekeink a népi kismesterségekkel. Ennélfogva azok fortélyait a gyakorlatban is elsajátíthatják.

nép mesterségek Az elmúlt években családos kirándulás keretében a szentendrei Skanzenben jártunk. Számtalan érdekes népi kézművesség, mesterségbeli fogásába kaptak betekintést, próbálhattak ki a gyakorlatban is, mint a gyertyaöntést, szappankészítést, nemezelést, csuhéfonást, kosárfonást, kenyérsütést, szövést.

A zirci Reguly Antal Néprajzi Múzeumban tett látogatásunk során sok érdekes tárggyal, eszközzel ismerkedhettünk meg. Mézeskalácsot készítettünk, melyet a hagyománynak megfelelően kemencében süthettünk ki a gyerekekekkel.

 

2010 szeptemberében községünk működőképes szélmalmában jártunk, ahol a malom szerkezetének, működésének megismerése mellett lehetőség nyílt a molnár munkájába való betekintésre is. A gyerekek a természetes energia felhasználásáról is képet kaptak – e téma projekt módszerrel került feldolgozásra. Verseket, énekeket tanultunk a malomról, meséket hallgattunk a molnárról. A heti zenehallgatási anyagunk szintén e témakörhöz kapcsolódott. A gyerekek a látogatás során szerzett élményei a barkácsolás során is megjelentek, elkészítettük például a tési malom ?makettjét”.

nép mesterségekE helyi jellegzetesség megtekintése után a szomszédos kovácsműhelybe tettünk látogatást, ahol Feri bácsi vezetése során játékosan ismerhették meg a kovács munkáját, szerszámait, az általa felhasznált anyagot.

Az udvaron sok érdekesnél érdekesebb régi tárgy fogadta a kicsiket. Azok múltbéli szerepe, felhasználása mellett érdeklődéssel hallgatták az azokhoz kapcsoló régi történeteket.

Pár héttel később a szomszédos Jásd községben a vízi energia felhasználásának lehetőségeit, módját ismerhették meg a gyerekek a Poós Malomban tett látogatásunk során.

A kirándulást lovas kocsikázás tette még emlékezetesebbé. Itt lehetőségünk adódott a környék növény- és állatvilágával való ismerkedésre, az ősz hangulatának átélésére. A heti tevékenységeinkben – hasonló módon a szélmalomban tett látogatáshoz – megjelent a kirándulás élményeinek feldolgozása versek, dalok, zenei anyag és ábrázoló tevékenységek során.

Bartos Erika: Szélmalom

nép mesterségekKét malom áll messzi Tésen,
Búzamező közepében.
Mindkettő a szelet várja,
Szélmalomnak szél a párja.

Két malom áll messzi Tésen,
Lisztet adtak egykor régen.
Mindkettőnek hat lapátja
Forog körbe, karikába.

Két malom áll messzi Tésen,
Szél fuvoláz fenn az égen.
Erre süvít, itt barangol,
Szélmalomnak szél parancsol.

Bartos Erika: Vízimalom

 

nép mesterségekNemeshanyban van egy malom,
Ott jártam egy nyári napon.

Ott jártam és be is mentem,
Csuda finom cipót ettem!

Odabent a régi gépek,
Őrzik még a mesterséget.

Ha a molnár búzát őröl,
Liszt pereg a malomkőről.

 

Kint a kertben birka béget,
Simogathatsz kiskecskéket!

Gyere el egy vidám napra
Vízi malmos Nemeshanyba!

 

Domján Ildikó, tagóvoda vezető írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-01-16

Szerzői jogok

A LurkóVilág.hu honlapon megjelent írásokat a LurkóVilág felkérésére írták gyermekértő szakemberek, óvodapedagógusok és szülők.
Azok átvétele, másolása, más portálon való megjelenítése csak előzetes hozzájárulásunkkal lehetséges. 
Szerkesztőségünk elérhetősége: lurkovilag@lurkovilag.hu

További írások, amik érdekelhetnek!
„Süssünk, süssünk valamit” – az óvodában

„Süssünk, süssünk valamit” – az óvodában

A projekt témáját a gyerekekkel együtt választottuk ki, amikor egy előző projekt-téma keretén belül a piac felé menet (zöldségvásárlás céljából), egy kenyérbolt előtt az egyik gyerek megjegyezte, hogy: ,, Milyen jó perec illat van!”. Ezt a kijelentést a perec-, kenyérkészítéssel kapcsolatos kérdések sora követte, mely felkeltette a gyerekek érdeklődését a téma iránt és megegyeztünk, hogy az elkövetkező héten több dolgot próbálunk megtudni a kenyérkészítésről.

bővebben