Mesterségek, foglalkozások

mesterségek

Reggelente a gyerekekkel képeskönyveket nézegettünk. Sok alkalommal került kezünkbe egy olyan könyv, melyben mesterségek, foglalkozások voltak. Ugyanakkor többször készítettek a gyerekek spontán rajzokat, amelyeken megrajzolták családtagjaik foglalkozását. Úgy döntöttem, hogy az elkövetkezendő napokban projektet készítek erről a témáról.

Egyéni élmények meghallgatása, mit tudunk a témáról:

A gyerekek ismereteinek felmérése érdekében foglalkozás keretében beszélgettünk a mesterségekről és arról is, hogy ki mi szeretne lenni, ha majd nagy lesz. Témánk középpontjába pedig a cukrászatot állítottuk. A gyerekek ismeretei a témával kapcsolatban:

? a szakács nénik főzik nekünk az ebédet
? az asztalos bútorokat, asztalokat, székeket készít
? a rendőr bácsi irányítja a forgalmat és vigyáz a rendre
? a fodrász néni levágja a hajunkat
? apu és anyu a gyárban dolgozik
? apu és anyu azért dolgoznak, hogy nekem mindenem meglegyen

Érdeklődés felkeltése, a játékos tanulás feltételeinek a megteremtése, mit szeretnénk megtudni?

A beszélgetések és a gyerekek válaszaiból kiderült, hogy milyen kérdések lennének legfontosabbak ezzel a témával kapcsolatosan:

? Miért fontos a munka az életben?
? Mit nevezünk mesterségnek?
? Miért van szükség mesterségekre?
? Milyen szerszámokat használ az asztalos?
? Mi készül a fából a feldolgozás során?
? Hogyan készülnek a bútorok?

A projekthez szükséges források felkutatása, “honnan tudhatnám meg”?

Otthoni feladatot kaptak a gyerekek: beszélgessenek a családban a cukrász mesterség jellegzetességeiről, szerszámairól és arról is, hogy ezeket mire használják. Így a gyerekek beszélgetés keretében megoszthatták otthonról hozott ismereteiket, ezáltal is gazdagítva egymást.

A produktum előkészítése (mindenki dolgozik):

A kötelező foglalkozásokat és a szabad tevékenységeket arra szántuk, hogy céljainkat és feladatainkat megvalósítsuk: a gyerekekkel közösen megsütöttük a süteményt és mindenki a magáét feldíszítette gyümölccsel.

Bemutatás, produktum:
Témánk befejező mozzanataként beszélgetőkört tartottunk, melynek során a gyerekek elmesélték élményeiket, megnéztük és értékeltük egymás munkáját, ugyanakkor megválaszoltuk a projekt elején felmerülő kérdéseket.
A projektünk befejező napján bemutattuk a szülőknek a gyerekek munkáját, hazavihették azokat, a gyerekek meséltek, elénekelték azokat az énekeket, amelyeket a mesterségekkel kapcsolatosan tanultak. Elbeszélgettünk, mit szerettünk volna megtudni, mit tettünk ennek érdekében, hogyan éreztük magunkat.
A projekt lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek ismereteket szerezzenek a cukrász mesterségről.

A gyerekek számára új volt ez a fajta tevékenység, ezért nagy élményt jelentett számukra a tésztasütés és díszítés, még érdekesebb volt, hogy ellátogattunk egy cukrászlaborba, és megcsodálhatták a finom süteményeket, láthatták azok hogyan készülnek, és különbséget tehetnek a cukrászlabor és a cukrászda között.

Benedek Gabriella, óvónő írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-12-03

Szerzői jogok

A LurkóVilág.hu honlapon megjelent írásokat a LurkóVilág felkérésére írták gyermekértő szakemberek, óvodapedagógusok és szülők.
Azok átvétele, másolása, más portálon való megjelenítése csak előzetes hozzájárulásunkkal lehetséges. 
Szerkesztőségünk elérhetősége: lurkovilag@lurkovilag.hu

További írások, amik érdekelhetnek!
“Süssünk, süssünk valamit” – az óvodában

“Süssünk, süssünk valamit” – az óvodában

A projekt témáját a gyerekekkel együtt választottuk ki, amikor egy előző projekt-téma keretén belül a piac felé menet (zöldségvásárlás céljából), egy kenyérbolt előtt az egyik gyerek megjegyezte, hogy: ,, Milyen jó perec illat van!”. Ezt a kijelentést a perec-, kenyérkészítéssel kapcsolatos kérdések sora követte, mely felkeltette a gyerekek érdeklődését a téma iránt és megegyeztünk, hogy az elkövetkező héten több dolgot próbálunk megtudni a kenyérkészítésről.

bővebben