A projekt témáját a gyerekekkel együtt választottuk ki, amikor egy előző projekt-téma keretén belül a piac felé menet (zöldségvásárlás céljából), egy kenyérbolt előtt az egyik gyerek megjegyezte, hogy: ,, Milyen jó perec illat van!”. Ezt a kijelentést a perec-, kenyérkészítéssel kapcsolatos kérdések sora követte, mely felkeltette a gyerekek érdeklődését a téma iránt és megegyeztünk, hogy az elkövetkező héten több dolgot próbálunk megtudni a kenyérkészítésről.
Közös megbeszéléssel megállapítottuk, hogy mit tudunk a kenyérkészítésről, és mit szeretnénk megtudni. Egy térképet is készítettünk a gyerekekkel együtt, amelyre a gyerekek felrajzolták azokat a dolgokat, amelyek megbeszélésre kerülnek a projekt során. Ezt a térképet a folyosóra helyeztük, hogy a szülők által is látható legyen és a térkép mellé, az üzenő táblára egy értesítő lapot is helyeztünk, mellyel tudattuk a szülőkkel a szándékunkat és kértük segítségüket, együttműködésüket.
A gyerekekkel együtt a csoportban kiválasztottunk egy helyet, ahova a témával kapcsolatos anyagokat gyűjtjük és ezt a helyet egy rajzzal jelöltük (a gyerekek közösen egy lapra kenyeret és péksüteményeket rajzoltak) Ezt követte az információk gyűjtésének megtervezése, az anyagok beszerzésének megtervezése.
A gyerekek kis csoportokat alkottak és megegyeztünk, hogy otthon mindenki a témával kapcsolatban, anyagot gyűjt, és hétfőn behozza az óvodába. Például egy gyerekcsoport a kenyérhez, péksüteményhez szükséges anyagokról (búza, rozs, stb.) gyűjt információt, egy másik gyerekcsoport a kenyér, péksütemény készítési módjáról, egy másik gyerekcsoport a kenyér, péksütemény fogyasztásának a fontosságáról az ember étkezésében, stb., és mindegyik csoport nevet választott közös megegyezéssel. A gyerekeknek lehetőségük volt az óvodában is anyagot keresni a témával kapcsolatban (például a könyvekben könyvjelzővel megjelölhették a témával kapcsolatos részeket, a kártyácskák közül kiválogathatták a megfelelő kártyákat, stb.)
Én is hozzákezdtem a témával kapcsolatban információkat keresni és megtervezni a projekttevékenységek lebonyolítását. A tevékenységeket, úgy próbáltam végiggondolni, megtervezni, hogy ezek főleg páros, valamint kooperatív szervezési módokkal valósuljanak meg, de lehetőség kerüljön az egyéni, illetve a pedagógus és gyermekek együttes tevékenységeire is.
A tevékenységek folyamán sor került a térkép kiegészítésére is, mivel új ismeretek birtokába kerültek a gyerekek. A projekt során a gyerekek kezdeményezésére egy könyvet készítettünk (,,Jó pajtások süssünk, süssünk?), a gyerekcsoportok egy-egy lapon rögzítették, különböző eljárásokkal (vágás, ragasztás, festés, rajzolás) a gyűjtött információkat. Ezt követte a könyv összekötése(és már meg is született a következő projektünk témája: ,,A könyv?).
A gyerekek által sütött perecekkel, a gyerekek ötletére, átmentünk a kiscsoportos társainkhoz, megkínálni őket a finomsággal, és ajándékként átadtuk nekik az általunk készített könyvet (ismerjék meg ők is, hogyan kerül a kenyér, péksütemény az asztalukra).
Hideg Magda, óvodapedagógus írása
A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-11-04