Kisiskolásként ültem a padban és a tábla feletti üvegre festett kotta alatti szöveget betűztem: Le-gyen a ze-ne min-den-ki-é. Kisdiákként bele sem gondolhattam e szavak jelentésébe. Ki mondta? Miért tartotta ezt fontosnak? Hogyan is lesz a zene mindenkié?
Kodály Zoltán
A gondolat Kodály Zoltáné, aki közel 130 éve született. Ismerhetjük zeneszerzőként, zenepedagógusként. 100 éves tervében így ír: ?Cél: a magyar zenekultúra. Eszközök: a zenei írás-olvasás általánossá tétele az iskolákon keresztül. Egyben a magyar zenei szemlélet öntudatra ébresztése a művészeti nevelésben csakúgy, mint a közönségnevelésben. A magyar zenei közízlés felemelése, folyamatos haladás a jobb és magyarabb felé, a világirodalom remekeinek közkinccsé tétele, eljuttatása minden rendű és rangú emberhez. ? Zenepedagógiai koncepcióját tökéletesen felépítette óvodától érettségiig. A zene fontosságáról így ír: ?A zene elemei külön-külön is értékes nevelő eszközök. A ritmus figyelmet, koncentrációt, a beidegző képességet fejleszti. A dallam az érzés világát nyitja meg. Az erőfokok változása, a hangszín: hallószervünk élesítője. Az ének végül olyan sokoldalú testi működés, hogy testnevelő hatása is felmérhetetlen, – ha tán valakinek a léleknevelés nem volna fontos.?
A zene nemzetnevelő
?A tudatalatti magyarság első talpköve a nyelv.? ?A tudatalatti magyarság másik talpköve a zene. Óvodában talán még fontosabb a nyelvnél is. Nem az értelemhez szól elsősorban, bár értelemfejlesztő oldala is nagy érték. A kisgyermek természetes megnyilatkozása, hogy dúdol magában, beszéde félig ének.? A legjobb alapozó a néphagyomány, elsősorban játék- és gyermekdalaival. Kezdeni már az óvodában kell, mert ott a gyermek játszva megtanulja azt, amire az elemiben már késő.
Az óvodák és óvók szerepe
Következőképpen vélekedett az óvodákról és az óvókról: ?Az óvók munkája nélkülözhetetlen, nemcsak egyéni, hanem a nemzetnevelés szempontjából is. A leggondosabb családi nevelés sem adhatja meg azt, amit az óvó nyújt: az emberi közösségbe való beilleszkedést.? ?A zenében is pótolhatatlan az óvó munkája. Az óvóban történik az első alapvetés, az első, meghatározó zenei élmények gyűjtése.? Óvodáinkban a zenés nevelés Kodály Zoltán irányelvei alapján valósult meg. Az éneklés játékhelyzetben, mozgás és ének egységében történik. A zenei befogadás természetes módon valósul meg: a sokszor hallott dallamot a gyermek elraktározza, visszaidézi. A zenei anyaga a magyar népi mondókák és játékdalok, művészi értékű, komponált gyermekdalok. A zenei ízlésformálás kezdeti munkája a zene hallgatására nevelés, igényesen válogatott zenei anyaggal. A mi óvodánkban a mindennapok zenei élményein túl évente négy alkalommal, ünnepekhez kapcsolódóan rövid hangversennyel kedveskedünk a gyermekeknek. Az előadók személyes ismerete, az óvónők lelkes részvétele fokozzák a gyermekek érzelmi átélését. Fontos közös élményt jelentenek mindannyiunknak ezek a közös kamaraéneklések. Elhangzanak ilyenkor népdalcsokrok, kánonok, biciniumok, furulyadarabok. Alsó tagozatos iskolásként nem gondoltam, hogy valaha én is a zenei nevelés elkötelezettje leszek az óvodában. Kollégáimmal együtt hittel és szeretettel kívánjuk továbbra is szolgálni a zene szeretetére nevelést.
Simonné Tóth Zsuzsa, óvodapedagógus írása
A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2007. nyári (I.évf. 2.sz.) számábanjelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2008-07-23.