Óvodás korban a gyermekek nagyrészt együtt étkeznek a családdal, ugyanazt eszik, isszák, amit a felnőttek. Vannak azonban helytelen szokások, amiket a gyerekek egészsége érdekében kerülni kell.

Milyen vizet igyon a gyermek?

Az ásványvizek és az üdítőitalok közül inkább a szénsavmentes/buborékmentes ajánlható. A vízben oldott gázok a gyomorban felszabadulva feszítik a gyomrot, refluxot provokálhatnak, haspuffadást okozhatnak. A feszülő has kellemetlen érzetet kelt a gyermekben. Különböző ásványvizekben minden ionnak más-más a koncentrációja, ezért érdemes váltogatni a különböző márkákat.

Az üdítők közül leginkább a tartósító- és színezékanyagot nem tartalmazó természetes gyümölcslevek a legegészségesebbek. Igaz, a friss gyümölcsöt nem pótolja teljes mértékben, de részlegesen vitamin-forrásként szolgálhat. Rosttartalma miatt székrekedés esetén előnyös lehet. Ezek a gyümölcslevek azonban sok kalóriát is tartalmaznak, ezért túlsúlyos gyermekeknek nem ajánlott a nagy mennyiségű fogyasztása. Fontos megjegyeznünk, hogy míg hasmenés esetén az alma, banán javasolható, az almalé fogyasztásával épp ellenkező hatást érhetünk el.

mesterséges üdítők ? bármennyire is népszerűek, különösen a kóla-félék ? egészségtelenek és nem gyermekeknek valók. Koffein tartalmuk izgatólag hat, ha a gyerek egy bizonyos mennyiségnél többet iszik meg, nyugtalan lesz, nem tud elaludni. Foszforsav tartalma erős marószer, ezért a fogakat tönkreteszi.(Kísérletképpen egy pohár kólába tettek egy gyermek tejfogat, s az néhány napon belül teljesen feloldódott abban!) Édessége miatt fogszuvasodást okoz, hizlal. A benne levő illatanyag (a perubalzsam) pedig allergiás reakciót válthat ki. Ilyenkor az erre érzékenyeken kipirulás, csalánkiütések jelennek meg. Nemcsak a kólától, más színezékanyagokat tartalmazó üdítőtől is hasonló tünetek észlelhetők.

A teákban thein van, ami a koffeinhez hasonló élénkítő anyag. Ennek is enyhe izgató, vízhajtó hatása van.
A teák közül ezért a valódi gyümölcstea ajánlható a leginkább. Ezt akár ízesíteni sem kell, hiszen a benne levő gyümölcsök kellemes aromát biztosítanak. Nem tévesztendők össze a gyümölcsaromával illatosított fekete teával, (újabb mesterséges adalékanyag, E száma van!) melynek a gyümölcsaromák (színezék és illatanyagok) miatt ritkán allergiás tüneteket kiváltó hatása lehet.
Talán mondani (azaz írni) sem kell, hogy kávét, alkoholt gyermeknek ne adjunk!

Nemcsak az kérdés, hogy mit igyon a gyermek, hanem az is, hogy mennyit és mikor? Bizonyos körülmények esetén -mint a magasabb környezeti hőmérséklet, láz, aktív mozgás – magasabb a folyadékigénye a gyerekeknek. Bizonyos betegségek éppen magasabb folyadékbevitellel járnak: pl. cukorbetegség, egyes vesebetegségek, néhány hormonális eltérés. Ilyenkor az orvos fel is hívja a szülő figyelmét a fokozott folyadékfogyasztás szükségességére. Van, amikor rossz szokásból iszik sokat a gyermek. Ha ilyenkor magas cukor és kalóriatartalmú italt fogyaszt, akkor már nem is lesz éhes. Talán nem fogy le, de mindenképpen egyoldalúvá válik a táplálkozása.

Mikor igyon a gyermek?

A gyermek ne étkezés előtt kapjon inni. Kivéve, ha a gyermek túlsúlyos és az étkezés előtt például egy pohár ásványvízzel szeretnénk csökkenteni az étvágyát. A legjobb, ha étkezés után, vagy két étkezés közt oltja szomját. Este, fogmosás után a cukrozott, szénsavas ital anyagai rátelepedhetnek a fogakra és fokozhatják a fogszuvasodás kialakulásának lehetőségét. Lefekvés előtti fogyasztásuk a szobatisztaságra szoktatás során is nehézségeket okozhat.

Dr. Hidvégi Edit, gyermekgasztroenterológus írása (Budai Allergiaközpont)

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2010-11-01