Néhány tanács megfogadásával, napi rutinná alakításával nagyon sokat tehetünk családunk immunrendszerének megerősítésére. Íme, a beillesztésre váró szokások:

Táplálkozzunk az időszaknak megfelelően!

Immunerősítő táplálkozás

A betegségek elkerülésének érdekében mindig figyeljünk oda a táplálkozásra. A család étrendje legyen sokszínű, sok ízű. Érdemes utánajárni, hogy mely ételek milyen vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok, hogy ne kelljen kapszulákkal pótolnunk a hiányosságokat.

  • Télen más vitaminforrásokból kell táplálkoznunk, melegítő hatású ételeket kell fogyasztanunk. Csökkentsük a nyers ételeket, térjünk át a sok-sok hüvelyes főzelékre, levesre, mint a bab, borsó, lencse, a gabonákra, kásákra. Ilyenek a köles, hajdina, árpakása, fogyasszunk az idénynek megfelelő gyümölcsöket, mint pl. alma, körte, naspolya, narancs, mandarin, banán. Elsősorban mindig helyi termesztésű gyümölcsöt válasszunk, csak utána jöjjön a földrészeket átutazó déligyümölcs.
  • Minden nap együnk fokhagymát, pórét, savanyú káposztát!
    A fokhagyma természetes baktérium és vírusölő, a tél legfőbb C-vitamin forrása a savanyú káposzta. A hagyma A, B vitamint, pektint tartalmaz, csökkenti a vérnyomást, a koleszterin-és vércukor szintet, akár a fokhagyma.
  • Fogyasszunk kevesebb finomított szénhidrátot, édességet, pékárut, illetve kevesebb tejterméket. Kivétel ez alól a savanyított tejkészítmény, a joghurt.
  • A vacsorára szánt vajaskenyér-párizsi helyett süssünk a sütőben krumplit, tálaljuk sok hagymával, savanyú káposztával, joghurtos-zöldfűszeres mártással, utána egy mézes tea és kész is a finom vacsora.
  •  Nassoljunk dió, mogyorót, mandulát. Ezek a magvak sok hasznos anyagot tartalmaznak szervezetünk számára.
  •  Pihenjünk többet, szervezetünknek több alvásra van szüksége, töltsünk több időt otthoni meleg teázgatással, sült tökkel és gesztenyével.
  • Fogyaszthatunk zöldteát, gyümölcsteát, ami kizárólag szárított gyümölcsből készül. (mindig olvassuk el a címkét, mert sok esetben feketetea is van a keverékben, ami gyermeknek nem ajánlott!)
  • Fogyasszunk el lefekvés előtt egy mézes hársfa vagy kamillateát, ha túl kimerültek és stresszesek vagyunk, egy kis citromfű vagy levendula igen jól esik.
  • Igen fontos a folyadékbevitel, napi minimum 1,5 – 2 liter, gyerekeknél is figyeljünk oda a megfelelő mennyiségre.

A táplálkozásban további fontos szempont az étel elkészítésének és elfogyasztásának hangulata. Ha vidáman főzünk, szívvel-lélekkel, majd csak az ételre figyelve, minden érzékünkkel, élvezettel táplálkozunk, akkor tökéletes alapokat nyújtunk szervezetünk számára, hogy csodálatos munkáját elvégezze, és az ételből egészséges testet építsen számunkra.

Lazítsunk!

Védekezőképesség növelése mozgással

  • Az egészségben eltöltött tél előfeltétele a napi lazítás, kikapcsolódás. Ha másra nincs időnk, 20-30 percet sétáljunk a friss levegőn, mozogjunk, szellőztessük át a tüdőnket, ha lehet hetente legalább egyszer a városon kívül is. Azonban figyeljünk oda az öltözködésre. Szükséges egy jó kabát, dzsekinadrág, meleg kiegészítők: sapka, sál és kesztyű, valamint legfőképpen egy jó cipő. A jó cipő vízhatlan, és nagyon meleg. Ha a lábfej meleg marad, a vese is meleg, az egész testünk az, és nem fenyeget felfázás.
  •  Egy jó meleg illóolajos fürdő, tengeri só, vagy méz is igen hatékony. Választhatunk Holt-tengeri sót, mely egy 20 perces fürdőben igen jól ellazít és nagyon méregtelenítő hatású. Illóolajokat használva igény szerint válogathatunk. A levendula ellazít, a rozmaring serkenti a vérkeringést, energetizál. Gyermekeknek igen jó hatású a narancs, mandarin olaj. Fenyő, ilang-ilang, citrom min-mind jó választás a téli hangulatra, lazításra, nem is beszélve egy kis fahéj vagy szegfűszegről, ami mellesleg még antibakteriális hatású is. Soha ne közvetlen öntsük az olajakat, hanem valamilyen hordozóanyagba keverve. Ilyen lehet a méz, a tej. Néhány evőkanálban oldjuk fel 8-10 csepp olajat és ezt oszlassuk el a fürdővízben.
  • Hetente 2-3 alkalommal végezzünk olyan sporttevékenységet, amelyben jól megizzadunk. Ez segít a méreganyagok kiürülésében.

 

S hogy mit szedjünk?

Immunerősítő praktikák

Ha az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy véljük, gyermekünk hajlamos a megfázásra, légúti betegségekre, gyengéd módszerekkel immunrendszerét is támogathatjuk.

  • Járványos időszak közeledtével fogyaszthatunk napi 1000 mg C-vitamint, grépfruitmag cseppeket 10-12 2dl vízben feloldva. Ez természetes antibiotikum és vírusellenes szer. (figyelem: a legtöbb készítmény igen keserű ízű, és gyerekeknek csak nagy körültekintéssel adható!)
  • Szedhetünk probiotikus készítményeket, Echinacea (Bíbor kasvirág) cseppeket.
  •  A csipkebogyó finom C-vitamin forrás, akár teaként is, ha nem forrázzuk le a termést, hanem hideg vízben fél napig áztatjuk, majd fogyasztás előtt kicsit melegítjük.
  • Fogyasszunk napi rendszerességgel mézet, szükség esetén propolisz tartalmút, illetve propolisz cseppeket.

 

Kihangsúlyoznám a napi higiénia és a higiéniás kultúra megváltoztatásának fontosságát!

Napi higiénia

  • Ne köhögjünk, tüsszögjünk egymásra, ha a betegség bármi jele észlelhető, maradjunk 1-2 napig otthon!
  • Sok helyen, ahol élelmiszert árulnak, az eladó is lehet beteg, köhöghet, tüsszöghet, tehát ha megfogja az általunk vásárolt terméket, amely nem egy esetben akár védőcsomagolás nélküli, bátran adjuk vissza az árut és vásároljunk máshol.
  • Legalább 20 másodpercig mossunk kezet minden közösségben eltöltött tevékenység után, arcunk, szemünk, szánkról sem megfeledkezve.
  • Ha betegeket észlelünk környezetünkben, viseljünk maszkot. Ez nem szégyen, senki nem ”erőltetheti” ránk a fertőzését.

Az influenzaszerű megbetegedések a téli időszak velejárói lehetnek, de nem mindegy hogy hányszor kapjuk el, és milyen lefolyású a betegség.

Ferenci Judit, fito- és táplálkozás terapeuta, mikrobiológus írása

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-11-06